آیا سیستم‌های طراحی روی سئو تاثیر مثبت دارند یا منفی؟

loading...

از بسیاری جهات، یک وب سایت را می‌توان خانه کسب ‌وکار شما در فضای وب به حساب آورد. در حقیقت مانند ساخت خانه که باید اصولی را در ابتدا رعایت کنید، در طراحی وب سایت هم پایه‌ها و مواردی وجود دارند که باید به صورت درست و اصولی در نظر بگیرید.

در ساخت یک سایت به ویژه سایت‌های فروشگاهی، اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود، تطابق ساختار با اصول سئو است؛ اما نکته‌ای که متأسفانه برخی به اشتباه روی آن تأکید می‌کنند، توجه بیش از حد به زیبایی و همچنین محتوا است. مثل این می‌ماند که شما بهترین سقف و در و کف را در ساخت خانه استفاده کنید؛ اما پایه و ستون‌های خانه مستحکم نباشند. نتیجه چه خواهد شد؟ با یک لرزش کوچک، کل ساختمان از بین خواهد رفت.

فرقی ندارد که سایتتان را از ابتدا و با کدنویسی طراحی کرده‌اید یا قالب‌های آماده را به کار برده‌اید؛ مهم این است که در هر شرایطی، اول از همه پایه‌های سایت درست و اصولی ایجاد شوند.

سیستم طراحی چیست؟

هیچ وب سایتی نباید تا آخر عمر کسب ‌وکار، ظاهر یکسانی داشته باشد. باید به طور مداوم ساختار و ظاهر سایت، به ویژه از نظر تکنولوژی به روز شود. این به روزرسانی مانند رسپانسیو کردن سایت، علاوه بر اینکه می‌تواند تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما داشته باشد، در جذب مخاطب مؤثر باشد.

در حقیقت باید گفت که در حال حاضر هر سه سال یک بار لازم است تا ظاهر سایت خود را تغییر دهید. ظاهر و ساختار هر سایت، هر چقدر هم که حرفه‌ای و خوب باشد، بعد از مدتی قدیمی شده و دیگر از آن تب‌ وتاب اولیه هیچ خبری نخواهد بود. یکسان بودن ظاهر و تغییر نکردن آن، کم‌ کم باعث کاهش ترافیک سایت خواهد شد. البته بدتر از همه اینکه ایرادات ساختار برطرف نشود و هیچ طراح هیچ اقدامی برای به روزرسانی فناوری آن نکند.

مسئله‌ اینجاست که طراحی مجدد خود نیاز به زمان و پول دارد؛ البته اگر بخواهید که بدون هیچ برنامه و ساختاری پیش بروید. بهترین راه این است که از یک سیستم طراحی استفاده کنید. در چنین سیستمی به جای اینکه روی خلاقیت در طراحی تمرکز کنید، بیشتر از همه توجه تان به سمت تغییراتی در همان ظاهر به منظور برطرف شدن مشکلات خواهد رفت. در سیستم طراحی تمامی اقدامات و مراحل مو به مو از قبل نوشته شده است و به شما کمک می‌کند تا مسیر پیشرفت سایتتان هموارتر شود.

یک نکته خیلی مهم را باید در نظر بگیرید؛ صبر کاربران امروزی بسیار کمتر است. توجه به خلاقیت خیلی خوب است؛ اما نه برای زمانی که هنوز مشکلات ساختاری و اجرایی در سایت وجود داشته باشند. داشتن یک سیستم طراحی از مراحل طراحی به شما کمک می‌کند تا بدانید که در هر مرحله چه کاری باید انجام دهید.

آیا سیستم طراحی روی عملکرد سئو تاثیر می‌گذارند؟

ما این مطلب را برای شما نوشته‌ایم تا بدانید که ارتباط مستقیمی به این دو وجود دارد. در نگاه اول این دو متضاد به هم می‌رسند. طراحان توجه به زیباتر بودن المان‌ها می‌کنند و برای تولیدکنندگان محتوا، نوشتن مطالب خاص و عالی اهمیت دارد.

سئوکار هم که روی اصولی بودن ساختار بر اساس سئو تأکید دارد. انگار هر کدام ساز خودشان را می‌زنند که اگر چنین چیزی باشد، آن سایت هیچگاه موفق نخواهد شد و با کلی باگ می‌تواند در همان ماه اول، بیشتر کاربران خود را از دست دهد. شما که چنین چیزی را نمی‌خواهید؟

در ساختار سیستم طراحی شما مشخص می‌کنید که پیمایش قبلاً چگونه بوده و حالا باید به چه صورت باشد، کدام صفحه‌ها باید ریدایرکت شوند، کدهای طراحی به ویژه HTML و CSS به چه شکلی باید نوشته شوند و خیلی موارد دیگر.

در واقع هدف از طراحی مجدد سایت این است که تا حدودی ساختار را بهینه‌تر کنید؛ نه اینکه بدتر شود. یک ایراد کوچک در هر کدام از این‌ها می‌تواند تأثیری روی عملکرد سایت و در نهایت سئو بگذارد. فرض کنید که وقتی کاربر لینک قدیمی را می‌نویسد، به جای ریدایرکت شدن، خطای ۴۰۴ نمایش داده شود. این خطا چه تأثیری می‌تواند روی سئوی سایت شما داشته باشد؟

به چه مواردی در سیستم طراحی در سئو باید توجه کرد؟

هر سایتی، حتی بزرگ‌ترین سایت دنیا هم باید هرچند سال یک بار تغییراتی را در طراحی سایت خود به وجود بیاورد. دلیل آن را هم در بالا برای شما نوشتیم؛ اما به چه مواردی بیشتر از همه سیستم طراحی و مناسب بودن برای سئو باید توجه کرد؟

۱٫ اگر کاربر نتواند در ۱۵ ثانیه بعد از ورود به سایت متوجه ساختار و هویت سایتتان شود، آن را ترک خواهد کرد. نتیجه چه خواهد شد؟ بانس ریت بالا و تاثیر منفی در سئو سایت. در طراحی مجدد باید اول از همه به این توجه کنید که هویت و برندینگ شما در همان اول آسیبی نبیند.

۲٫ رقبای خود را بررسی کنید؛ به ویژه آن‌هایی که بعد از تغییرات ظاهری، رتبه سئو سایتشان افزایش چشمگیری داشته باشد. اینکه چه کاری انجام داده‌اند؟ کدام المان‌ها حذف و کدام اضافه‌شده است؟ کدام بخش‌های سایت بهتر شده‌اند؟

۳٫ در طراحی مجدد باید به ترندهای حوزه صنعت خود توجه داشته باشید. نیاز کاربران هرچند وقت یکبار تغییر خواهد کرد. این نیازها خود می‌توانند ترندی را ایجاد کنند. پس بهتر است که تا حد ممکن آن‌ها را در طراحی مجدد در نظر بگیرید.

۴٫ رسپانسیو بودن درست را در نظر بگیرید. چرا از واژه درست استفاده کردیم؟ برای اینکه خیلی از سایت‌ها، واکنش گرا هستند؛ اما استفاده از المان‌های آن‌ها خیلی سخت است. گوگل فقط روی رسپانسیو بودن اهمیت نمی‌دهد، بلکه کاربری راحت آن را روی گوشی و تبلت هم در نظر می‌گیرد.

۵٫ به تجربه کاربری بیشتر از طراحی کاربری توجه کنید. طراحی را می‌توان بعدها کم ‌کم درست کرد؛ اما اگر هنوز مشکلات قبلی برای پیدا کردن بخش‌های خاص وجود داشته باشد و سردرگمی کاربر را بیشتر کند، در عمل هیچ تغییری به وجود نیامده است. بدتر اینکه کاربر خیلی سریع سایت را ترک خواهد کرد و این مسئله روی سئو سایت خود تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

۶٫ سیستم طراحی چیزی نیست که بتوان با کمی فکر و تحقیق آن را ایجاد کرد. این کار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. در حقیقت از همان زمانی که سایت اولیه شما بالا می‌آید، باید به فکر طراحی مجدد یا برطرف کردن مشکلات باشید. هر باگی را به طور کامل بنویسید تا در آینده دیگر چنین موارد خطایی را نداشته باشید.

۷٫ متاتگ ها را به دقت بررسی کنید؛ به ویژه اینکه اگر قرار است تا محتوا یا ساختار صفحه‌ای را کامل دهید.

۸٫ اولویت در سیستم طراحی، استفاده کردن از تجربه مشتریان قدیمی‌تر و بهینه‌تر کردن آن‌ها است. در واقع هدف این است که مشکلات گذشته برای کاربران اصلی وجود نداشته باشد.

۹٫ تمرکزتان باید روی مواردی باشد که برای گوگل اهمیت دارد. ساختار مناسب، استفاده از متاتگ های مناسب، بهینه سازی عکس، سرعت سایت و خیلی موارد دیگر. اول از همه و قبل از راه اندازی طرح جدید، مطمئن شوید که ساختار سایت از اصول گوگل در سئو پیروی می‌کند.

۱۰٫ تبلیغات را مؤثرتر انجام دهید. هرجایی بنر تبلیغ سایت خود را قرار ندهید؛ برای مثال، چرا باید یک فروشگاه ورزشی، تبلیغ بنر خود را در سایت خبری کودکان قرار دهد؟ این چه ارتباطی دارد؟

۱۱٫ به KPI ها دقت کنید. آن‌ها را به روز کرده و دقت بیشتری داشته باشید. بررسی کنید که آیا این المان‌های KPI نسبت به قبل بهتر شده است یا خیر؟

نتیجه‌گیری

مسئله سیستم طراحی دانش جدیدی نیست؛ اما اهمیت آن با توجه به تغییرات خواسته کاربران و پیشرفت تکنولوژی اهمیت زیادی پیدا کرد. خلاصه مطلب اینکه اگر می‌خواهید سئوی سایت شما آسیبی نبیند، حتماً به اصول و پایه‌ها بیشتر از ظاهر در طراحی مجدد توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *