سئو سایت بین المللی چیست؟

loading...

بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت Memsource، در دنیا حدود ۴۰% خریداران ترجیح می‌دهند تا محصولاتی را از سایت‌هایی با زبان غیربومی خود خریداری کنند. البته این مسئله طبیعی است. به هر حال در دنیا، تمامی مردم می‌توانند از هر فروشگاه آنلاینی در هر کشوری با کارت‌های بانکی که دارند، خرید خود را انجام دهند. اگر بخواهیم که نمونه بارزی مثال بزنیم، سایت آمازون یا علی بابا را می‌توان گفت.

حالا در چند سالی است که در ایران، شرکت‌های داخلی هم به تکاپو افتادند تا بتوانند مشتریان خارجی را از طریق اینترنت جذب کنند؛ اما برای اینکه چنین شرکت‌هایی بتوانند سایت خود را همراه با دیگر رقبای پرقدرت خارجی نشان دهند، باید به سئو سایت بین المللی توجه ویژه‌ای داشته باشند. این نکته را باید در نظر گرفت که در حوزه بین المللی، هر سایتی با هر نوع فعالیتی رقبای بسیار زیاد و سرسخت‌تری دارد.

حالا در اینجا یک سؤال مطرح می‌شود؟ چگونه سئو سایت بین المللی را باید انجام داد؟ اصلاً چیست و چه نکاتی دارد؟

سئو سایت بین المللی چیست؟

همه مدیران سایت با سئو آشنا هستند. سئو شامل اقداماتی است که در جهت افزایش رتبه سایت در گوگل و در نتیجه فروش و بازدید انجام می‌شود. تا به حال بیشتر روی لوکال سئو تمرکز می‌شد. به هر حال مشتریان بیشتر شرکت‌ها و فروشگاه‌ها از داخل بوده و اصلاً اهمیت به سئو داخلی سایت باید در همان اول مورد توجه قرار بگیرد. حالا همانطور که در بالا هم نوشتیم، سئو بین المللی چند سالی است که به اصطلاح بورس بازار شده و مورد توجه قرار گرفته است.

سئو سایت بین المللی شامل اقداماتی است که به منظور دریافت بک لینک و افزایش ورودی از دیگر کشورها انجام می‌شود.

به عبارتی دیگر در سئو سایت بین المللی هدف این است که میزان بازدید ارگانیک از کشورهای مختلف و البته مورد هدف، افزایش بیابد. اینکه از کدام و چند کشور باشد، بر اساس نوع سایت و محصولات و خدماتش متفاوت خواهد بود. یک سایتی شاید هدفش فقط یک کشور باشد و سایت دیگری شاید چندین کشور را در نظر بگیرد. این حتی می‌تواند زبان سایت و ساختار آن را هم تعیین کند؛ برای مثال، اگر وبسایتی دارای محصولاتی است که کشورهای حوزه خلیج فارس، بیشترین درصد مشتریانش را تشکیل می‌دهند، پس باید اولویتش باید بهینه سازی سایت بین المللی در زبان عربی باشد.

چگونه سئو بین المللی انجام می‌شود؟

گوگل و تمامی موتورهای جست‌وجو (حتی الگوریتم موتورهای جستجو شبکه‌های اجتماعی) در قدم اول تلاش می‌کنند تا نتایج را بر اساس زبان نوشته و موقعیت کاربر نمایش دهند. حالا سئو سایت بین المللی به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که سایت دارای محتوا، محصولات و خدماتی است که مناسب استفاده و فروش در دیگر کشورها هستند. در سئو بین المللی، متاتگ ها، زبان صفحه، ساختار صفحه و آدرس آن و همچنین موقعیت ثبت شده برای سایت باید مورد بررسی قرار گرفته و متفاوت باشند.

آیا نیاز است که در سایت وارد حوزه بین المللی شد؟

برای صاحب کسب ‌و کاری که مطمئن است از کشورهای مختلفی می‌تواند مشتری داشته باشد، سرمایه‌گذاری روی بهینه سازی سئو سایت بین المللی توصیه می‌شود. در حقیقت با داشتن یک صفحه با زبان خارجی و بهینه سئو برای جذب کاربرانی از دیگر کشورها، باعث می‌شود تا برند شما وجهه بین المللی بگیرد و فروشتان هم افزایش پیدا کند؛ اما باید چند نکته را رعایت کنید:

  • کاربران قرار است که از کدام کشورها باشند؟
  • زبان اصلی و بومی کاربران هدف شما چیست؟
  • آیا متاتگ ها و ساختار سایت متناسب با فرهنگ آن کشور است؟
  • سبک محتوا باید به چه صورتی باشد؟
  • به چه مطالب و محتوایی باید بیشتر توجه کرد؟
  • کدام تکنیک سئو در آن حوزه یا کشور بیشتر مناسب است؟

اقدامات مناسب در سئو بین المللی

بهینه کردن ساختار URL سایت

چند نکته در خصوص ساختار URL برای سئو بین المللی وجود دارد که هر وبمستر و متخصص این حوزه باید آن‌ها را در نظر بگیرد. اول از همه اینکه سایت‌های فارسی به هیچ وجه نباید در آدرس صفحه خود از کلمات فارسی استفاده کنند. دوم اینکه آن‌ها باید دامنه بین المللی ثبت کنند. پسوند.ir برای سایت‌هایی با فعالیت بین المللی مناسب نیست و حداقل اینکه باید این شرکت‌ها.com خریداری کنند. البته بعضی از سایت‌ها که هدفشان بازار خاصی است و می‌خواهند در آن بازار به صورت طولانی مدت کار کنند، بهتر است که از دامنه‌های اختصاصی آن کشور استفاده کنند.

البته چندین حالت وجود دارد. همیشه هم لازم نیست که دامنه آن کشور را خریداری کرد. برای مثال، اگر وبسایتی بخواهد بازار آلمان، فروش اینترنتی داشته باشد، به چند می‌تواند دامنه برای خود ثبت کند:

Subdomain: de.example.com

ccTLD: example.us

subdirectory: example.com/de

gTLD with Language Parameter: example.com/lang=de

different domain: example123.de

رفتار گوگل با هر کدام از این زیردامنه ها متفاوت خواهد بود و تفسیر جداگانه‌ای از هر کدام خواهد داشت. اینکه کدام نوع انتخاب شود، به هدف سایت و دیگر عوامل بستگی دارد که سئوکار حرفه‌ای می‌تواند آن را تعیین کند. برای آن‌هایی که می‌خواهند در url از کلمات متناسب با زبان مقصد استفاده کنند، اول از همه اینکه از تجربه ماشینی و گوگل ترنسلیتی استفاده نکنند و دوم اینکه به حواسشان به معنای کلمه و میزان سرچ آن باشد. برای مثال، url صفحه‌ای در خصوص شهرهای ایران به زبان آلمانی می‌تواند بهتر است که به صورت زیر باشد:

example.de/stadt-in-iran

هدف قرار دادن سایت با زبان مقصد

یکی از کارهایی که باید در بهینه سازی سئو بین المللی انجام داد، این است که به موتورهای جست‌وجو گفت که زبان اصلی این صفحه چیست. برای نشان دادن زبان سایت به گوگل باید از تگ hreflang استفاده کرد. برای مثال، کد زیر به گوگل می‌گوید که زبان اصلی سایت به فرانسه است که در نتایج جست‌وجو به زبان فرانسه، این سایت در رتبه‌بندی قرار بگیرد:

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/fr” hreflang=”fr-fr”/>

نوشتن محتوا به زبان مقصد و مطابقت با فرهنگ آن کشور

در ابتدای این مقاله هم نوشتیم که در حوزه بین المللی رقابت بسیار سخت است. اگر سایتی در ایران ده رقیب داشته باشد، در دنیا حداقل ۱۰۰ رقیب دارد که از تمامی کشورها مشتری و بازدیدکننده دارند. در چنین شرایطی قرار گرفتن در صفحه اول گوگل خیلی سخت خواهد بود. عدد ۱۰۰ نباید برای سئوکار این تصور را به وجود بیاورد که کار راحتی دارد؛ برعکس، هر کدام از این ۱۰۰ تا الآن اقداماتی را انجام داده‌اند که توانسته‌اند بین میلیون‌ها سایت در کلمات کلیدی مختلف رتبه بالایی را به دست بیاورند.

تبلیغات جواب می‌دهد؛ اما بهترین راه تولید محتوا به زبان مقصد است، البته باید چند نکته را در نظر داشت:

مطالب به هیچ وجه نباید ترجمه ماشینی باشند.

اصول سئو باید رعایت شود.

ساختار و جملات باید متناسب با فرهنگ آن کشور باشد.

کلمات کلیدی در نظر گرفته شده باید در آن زبان و کشور جستجو مناسب و بالایی داشته باشند.

چند نکته مهم

قبل از شروع بهتر است که در ابتدا رقبای داخلی را بررسی کرد. اینکه ساختار سایت، خدماتشان، محتوایشان و خیلی موارد دیگر به چه صورت است؟

استراتژی سئو سایت بین المللی با لوکال سئو کاملاً متفاوت است. در حالت کلی مراحل یکسان است؛ اما اینکه به چه صورت مراحل اجرا شوند و در هر مرحله چه مواردی بیشتر از بقیه اهمیت دارد، متفاوت خواهد بود.

قبل از شروع طراحی و سئو بین المللی، اول باید تحقیق شود که آیا در آن کشور و زبان، کاربران به صورت اینترنتی محصولات یا خدمات مورد نظر را خریداری می‌کنند یا خیر؟ اصلاً میزان استفاده از اینترنت در کشور مقصد چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *