لینک شکسته چیست؟

loading...

لینک شکسته چیست؟ برای شما که دارای یک سایت هستید، هیچی باارزش‌تر از این نیست که کاربرانتان به راحتی بتوانند در سایت پیمایش کرده و محصول، مطلب یا خدمات را به راحتی پیدا کنند و مشتری یا کاربران ثابت شوند. حالا اگر کاربری روی لینکی کلیک کند و به جای نشان داده شدن صفحه‌، خطای ۴۰۴ را ببیند، فکر می‌کنید که چه حسی پیدا می‌کند؟ مسلماً یکی از اقدامات او، کلیک روی علامت ضربدر و خارج شدن از سایت خواهد بود؛ اما شما به عنوان مالک سایت، چنین چیزی را نمی‌خواهید؟ باید چه کار کرد؟ هیچ کاری خاص و بزرگی لازم نیست. فقط نیاز است تا لینک شکسته سایت خود را اصلاح کنید.

لینک شکسته یا Broken چیست؟ با اینکه در خصوص لینک شکسته بارها توضیح داده شده و همیشه از طرف سئوکاران به مدیران سایت برای اصلاح آن، تذکراتی داده شده است؛ اما هنوز باز هم عده‌ای به این مسئله توجه نمی‌کنند. با اینکه می‌دانند چیست؛ اما به دلیل سهل‌انگاری یا ندانستن اهمیت آن توجه نمی­کنند. اصلاً گوگل آنالیتیکس را هم حداقل بررسی نمی‌کنند.

در این مطلب می‌خواهیم تا برای یک بار و به طور کامل شما را با لینک شکسته آشنا کنیم. اینکه چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟ لینک شکسته چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

لینک شکسته چیست؟

لینک ناقص تعریف خیلی ساده‌ای دارد؛ لینک‌هایی که وقتی کاربر وارد صفحه آن‌ها می‌شود، با خطای ۴۰۴ روبرو خواهد شد. به عبارتی لینک شکسته به معنای این است که آن صفحه دیگر وجود ندارد.

ماهیت لینک شکسته چیست؟

بیشتر لینک‌های شکسته در وب ‌سایت‌هایی دیده می‌شوند که دارای تعداد صفحات زیادی هستند. وقتی تعداد صفحات زیاد شود، مدیریت آن‌ها هم سخت خواهد شد. در چنین سایت‌هایی، گاهی صفحات قدیمی به دلایلی از طرف مدیر حذف می‌شوند. حتی ممکن است که ساختار URL سایت تغییر کند.

متأسفانه وقتی ساختار url تغییر می‌کند یا صفحه‌ای کاملاً حذف می‌شود، مدیر سایت فراموش می‌کند که عملیات ریدایرکت را انجام دهد. از طرفی هم خود گوگل هیچگاه به صورت خودکار این کار را انجام نمی‌دهد. پس باید همه افراد فعال و درگیر سایت حواسشان به طور کامل به این مسئله باشد.

دلایل نشان دادن شدن لینک شکسته چیست؟

کاربر آدرس صفحه را به اشتباه می‌نویسید. به عبارتی یک حرف را جابه‌جا می‌نویسد. (نمایش خطای ۴۰۴ فقط به دلیل حذف صفحه نیست. گاهی بعضی کاربران، در نوشتن درست URL دقت نمی‌کنند و اشتباه می‌نویسند.)

صفحه از سایت کاملاً حذف شده است.

آدرس صفحه عوض شده است؛ اما مدیر سایت اقدامی برای ریدایرکت کردن آن انجام نداده است.

فایروال سمت کاربر اجازه دسترسی به سایت را نمی‌دهد.

به طور کلی، صفحات سایت به یک آدرس دیگر منتقل شده‌اند و اقدامی هم بابت ریدایرکت انجام نشده است.

چرا نباید لینک خراب در سایت وجود داشته باشد؟

مسئله اینجاست که هنوز عده‌ای به وجود لینک‌های خراب در سایت خود توجه نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم ندانستن اهمیت وجود لینک شکسته در سایت است. جالب اینجاست که برخی اصلاً وجود لینک شکسته را در سایت خود بررسی نمی‌کنند. حالا چرا باید این کار را انجام داد؟

وجود لینک شکسته و نمایش مداوم آن باعث می‌شود تا کاربران فعلی شما خسته شده و میزان بازدیدشان از سایتتان کمتر شود.

کاربران جدید وقتی با یک صفحه ۴۰۴ روبرو شوند (به ویژه وقتی که ورودی آن‌ها از گوگل و به همان صفحه باشد)، اولین اقدامشان خارج شدن از سایت است.

اعتبار آنلاین سایت شما از بین خواهد رفت. یک صفحه دارای خطا نشان می‌دهد که شما اهمیتی به وب‌سایت خود نمی‌دهید.

گوگل چنین سایت‌هایی را جریمه می‌کند. جریمه‌ای که به راحتی روی رتبه وب‌سایتتان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

متأسفانه لینک‌های شکسته همیشه وجود دارند. بیشتر از اینکه کاربران از بودن چنین لینک‌های خسته و اذیت شوند، سئو سایت شما است که آسیب می‌بیند. حتی یک Broken Link می‌تواند تمامی زحمات انجام شده در خصوص بهینه سازی را از بین ببرد. پیدا کردن این لینک‌ها سخت نیست؛ ابزارهای خود گوگل از جمله آنالیتیکس به شما تعداد و حتی خود لینک‌ها را نشان می‌دهد.

چگونه لینک‌های ناقص را اصلاح کنیم؟

بهترین راه برای اصلاح لینک‌های ناقص، ریدایرکت کردن آن‌ها است؛ به ویژه برای لینک‌هایی که در گوگل ایندکس شده‌اند و رتبه بالایی هم در کلمات کلیدی خاصی دریافت کرده‌اند.

از ابزارهای چک کننده لینک استفاده کنید

ابزارهای چک کننده لینک بسیار زیاد هستند. خود گوگل آنالیتیکس در بخش مربوطه اطلاعات کاملی در خصوص لینک‌های شکسته می‌دهد؛ اما اگر هم نخواستید، می‌توانید از اکستنشن های کروم هم استفاده کنید؛ برای مثال، سایت backlinko، دارای یک اکستنشن مخصوصی است که تمامی لینک‌های سایت را بررسی کرده و آن‌هایی را که خراب هستند، به شما نشان خواهند داد. حتی سایت‌هایی مانند woorank در خصوص تعداد چنین لینک‌هایی به شما اطلاعات کاملی می‌دهند.

صفحات با تعداد لینک زیاد را پیدا و بررسی کنید

یکی از صفحاتی که به احتمال زیاد در آن حداقل یک لینک شکسته وجود دارد، صفحاتی با تعداد لینک زیاد است؛ اما سؤال اصلی اینجاست که چگونه چنین صفحاتی را باید پیدا کرد؟ اگر هم پیدا شود، در صورتی که تعداد لینک آن زیاد باشد، زمان زیادی را باید صرف بررسی آن‌ها کرد. البته بررسی لینک‌های هر صفحه با استفاده از ابزارهای مخصوصی انجام می‌شود؛ اما برای پیدا کردن، می‌توانید همراه با کلمه کلیدی مورد نظرتان، عبارت source یا سایت خود را هم بنویسید. در این حالت، صفحاتی نمایش داده می‌شود که رتبه بالاتری دارند. همچنین اینکه می‌توانید با نوشتن عبارت site:www.example.com تمامی لینک‌های سایت خود را مشاهده کرده و بعد آن‌هایی را که در صفحات ابتدایی هستند، بررسی کنید.

البته یک روش دیگر، استفاده از قابلیت سایت Ahref است. در سایت Ahref می‌توانید لینک سایت اصلی را وارد کنید. بعد روی قسمت Broken link کلیک کنید تا اطلاعات کاملی به شما نمایش داده شود. در این بخش تمامی لینک‌های شکسته نشان داده خواهند شد.

لینک‌های شکسته را ریدایرکت کنید

اینکه لینک‌های شکسته را از ابتدا ریدایرکت کنید، خیلی سخت است؛ به ویژه برای سایت‌هایی دارای تعداد صفحات زیادی هستند. بهترین راه این است که در هنگام تغییر آدرس کلی، ریدایرکت را به تمامی لینک‌های قبلی اعمال کنید. این کار از طریق ابزار گوگل امکان‌پذیر است. همچنین هر موقع صفحه‌ای را حذف کردید، در همان لحظه آن را به یک صفحه مرتبط دیگر یا جدید خود لینک دهید.

چند نکته مهم

آدرس صفحه را ساده بنویسید؛ یعنی به جای عبارت «what-is-broken-links» می‌توانید «broken-links» بنویسید. هرچه ساده‌تر و کوتاه‌تر باشد، هم بهتر در حافظه می‌ماند و هم اینکه احتمال نوشتن خطای آن کمتر است.

آدرس صفحه‌ای پیچیده نکنید. به عبارتی ساختاری برای URL داشته باشید. گاهی بعضی کاربران به جای اینکه در سایت با استفاده از منو پیمایش کنند، با استفاده از ساختار URL، سعی در تغییرات و باز کردن مستقیم آن را دارند. حالا اگر سایت آدرس صفحه شما پیچیده باشد و از الگویی پیروی نکند، در این موقع، اخطار ۴۰۴ برای او نمایش داده خواهد شد.

یک صفحه اختصاصی برای خطای ۴۰۴ خود طراحی کنید. داشتن این صفحه علاوه بر اینکه زیبایی بصری در آن‌ها لحظه به سایت می‌بخشد، از جریمه گوگل هم در امان خواهید شد. گوگل سایت‌هایی را که دارای صفحه ۴۰۴ اختصاصی نیستند، جریمه می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *