صفحات پیلار و کلاستر محتوایی چیست؟

loading...

صفحات پیلار چیست؟ کلاستر محتوایی چیست؟ تعداد صفحات در گوگل و آن هم مربوط به یک کلمه کلیدی آنقدر زیاد شده است که دیگر نمی‌توان با چهارتا تکنیک ساده و گرفتن چند بک لینک، در صفحه اول گوگل قرار گرفت. بیشتر مدیران سئو فروشگاه‌های اینترنتی هم به دنبال این هستند که صفحات کالاهای خود را در صفحه اول گوگل قرار بدهند؛ اما با توجه به رقبای پرقدرت دستیابی به این کار بسیار سخت و گاهی هم نشدنی است. برای همین خیلی از مدیران استراتژی خود را به سمت بلاگ برده‌اند. البته رقابت در بلاگ هم کم نیست؛ اما به هر حال می‌توان با اصولی راحت‌تر لینک را در صفحه اول موتورهای جستجو مشاهده کرد.

یکی از تکنیک‌هایی که در چند سال گذشته بیشتر از همه مورد توجه و تأکید قرار گرفته، نوشتن صفحات پیلار است. البته اصل صفحه پیلار چیز جدیدی نیست؛ اما هدفش با بلاگ های بلند و تعداد کاراکترهای زیاد متفاوت است. در واقع به این صفحات، باید دید فنی‌تر و ریزبینی داشت.

صفحه پیلار چیست؟

صفحه پیلار (ممکن است که در سایتی آن را صفحه ستون هم بنامند. این صفحه ستون را نباید با ستون‌های روزنامه‌ها و سایت‌های خبری اشتباه بگیرید.)، مقاله طولانی است که به عنوان راهنما و پایه اولیه خوشه‌های موضوعی معرفی می‌شود. در پیلارها، موضوعات به صورت اولیه و ابتدایی و به صورت عمیق و کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند. هدف از صفحات پیلار علاوه بر جامع‌تر کردن بلاگ سایت از محتوای غنی، لینک سازی خوشه‌ای را راحت‌تر کند.

شاید بتوان گفت که پیلارها چند قدم عقب‌تر از موضوعات اصلی قرار می‌گیرند تا قدرت بیشتری به آن‌ها بدهند. با یک مثال می‌توان بهتر پیلار را درک کرد:

در یک وبسایت فروشگاه اینترنتی لپ تاپ، خیلی از افراد مدیران محتوا در همان ابتدا شروع به تعیین موضوعاتی مانند راهنمای خرید لپ تاپ می‌کنند. این خیلی خوب است؛ اما در این محتوا، به قطعاتی مانند پردازنده و انواع آن، نمایشگر، اسپیکر و غیره اشاره می‌شود. نویسنده بر اساس عادت خودش می‌نویسد که خریدار باید به دنبال بلندگوی دالبی اتمز باشد، بدون اینکه حالا توضیح بدهد، دالبی اتمز چیست. در اینجا می‌توان یک پیلار کامل در خصوص دالبی اتمز و اسپیکرهای لپ تاپ و نسل آن‌ها نوشت. حتی ممکن است که در این پیلار، از فناوری نام برده شود که خود آن هم پیلار جداگانه‌ای باشد. در حقیقت در چنین بلاگ های هدف این است تا اصطلاحات تخصصی‌تر و پایه‌ای برای فهم بیشتر بقیه مقالات، به طور کامل توضیح داده شود.

صفحات خوشه‌ای یا کلاستر محتوایی چیست؟

حالا صفحات خوشه‌ای چیست؟ صفحات خوشه‌ای در حقیقت شامل صفحاتی هستند که با هم از نظر موضوعی در ارتباط هستند. همان مثال بالا در نظر بگیرید؛ برای نوشتن راهنمای خرید لپ تاپ، نیاز است که در ابتدا بعضی فناوری‌ها و قطعات مانند پردازنده به طور کامل توضیح داده شوند. بعد خود پردازنده‌ها هم دارای ویژگی‌های هستند که در اینجا باز هم نیاز است تا آن‌ها توضیح داده شوند. برای مثال، اگر سرعت از نسل پردازنده خاصی می‌شود، خود آن می‌تواند یک موضوع پیلار باشد. این از بالا تا پایین رفتن برای خودش یک خوشه به وجود بیاورد. وقتی خوشه‌ای تشکیل شود، بهتر می‌توان موضوعات را انتخاب کرد. در قدم اول، ممکن است که برای ردیف خوشه، ۳۰ موضوع تعیین شود؛ اما شاید لازم نباشد که برای همه آن‌ها مطلبی نوشت.

چگونه موضوعات پیلار را مشخص کنیم؟

انتخاب راه‌حل مناسب

گاهی چنان مدیران سئو و محتوا درگیر پیدا کردن کلمات کلیدی می‌شوند که ارتباط ساختاری بین موضوعات بلاگ را فراموش می‌کنند. بهترین راه‌حل این است که از همان تکنیک پیدا کردن کلمات کلیدی در بهینه‌سازی استفاده کرد.

در پیدا کردن کلمات کلیدی، سئوکار اول از همه به سراغ کلمات و عبارت‌هایی می‌رود که بیشتر از همه جستجو می‌شوند و مرتبط با موضوع کسب‌وکار و سایت است. در تعیین موضوعات پیلار هم باید به همین صورت عمل کرد. اول از همه موضوعات و سؤالاتی تعیین شود که چالش اصلی خریداران است.

همان مثال راهنمای خرید لپ تاپ را در نظر بگیرید. وقتی کاربری به دنبال نکات خرید لپ تاپ مناسب است، پس به دنبال این هم است که تفاوت صفحه TFT و IPS را بداند. خود این مسئله یعنی «تفاوت بین IPS و TFT» خود می‌تواند یک موضوع باشد. حالا ممکن است که کاربری بخواهد دقیقاً با IPS یا TFT آشنا شود. در اینجا هر کدام هم می‌توانند یک پیلار باشند؛ اما اگر بخواهید همینطوری تا آخر پیش بروید، همینطوری ۱۰۰ تا موضوع می‌شود که واقعاً بررسی آن‌ها دیگر برای یک فروشگاه اینترنتی نیاز نیست.

بررسی بلاگ رقبا

گاهی نمی‌توان همه سؤالات کاربران را از ابزارهای گوگل به دست آورد. بعضی سؤالات و اصطلاحات خیلی خاص هستند و کمتر مورد جستجو قرار می‌گیرند. با بررسی بلاگ های رقبا و زیرعنوان‌هایی که در تگ‌های H2 و H3 نوشته شده است، می‌توان به موضوعات جدیدی دست پیدا کرد. حتی بعضی از این موضوعات خود می‌توانند جرقه‌ای برای محتواهای جدیدتری هم باشند.

بررسی محتوای قدیمی

مطالب قدیمی بلاگ باید بررسی شوند. نه صرفاً به این دلیل که آیا به روز هستند یا خیر، بلکه آیا نکته یا موضوعی وجود دارد که در خصوص آن مقاله‌ای نوشته نشده است. برای همین است که همیشه تأکید می‌شود تا قبل از شروع نوشتن محتوا، در ابتدا ساختار درختی موضوعات بلاگ درآورده شود. در هر مطلب، اگر سؤال یا نکته‌ای بود که فقط به آن اشاره شده بود، می‌توانند خود بهترین موضوع برای پیلار باشند. برای مثال، وقتی در خصوص مراحل تولید محتوا مطلبی نوشته می‌شود، در خصوص تعیین پرسونا فقط می‌توان یک پاراگراف در آن نوشت؛ اما همین پرسونا خود می‌تواند یک موضوع پیلار باشد.

نتیجه‌گیری

پیلار را باید جدی گرفت. قرار نیست که در پیلار فقط به سؤال به صورت ساده پاسخ داده شود و بعد تمام. هدف از پیلار این است که صفر تا صد موضوع را مورد بررسی قرار بگیرد. از آنجا که پایه‌ترین موضوعات یک بلاگ پیلار هستند، توجه به کیفیت و ساختار آن اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *