engagement چیست؟

loading...

engagement چیست؟ این فرآیند به میزان تعامل کاربر با سایت می پردازد. هدف اصلی در این فرایند این است که زمان فعال بودن کاربر در وب سایت افزایش پیدا نماید. در خصوص افزایش اینگیجمنت وبسایت تا الآن مطالب زیادی نوشته شده است. از آنجا که این مسئله دغدغه بسیاری از مدیران سئو و وبسایت‌ها است، همیشه مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است.

اینکه بهترین اقدامات برای اندازه گیری و افزایش Engagement سایت چیست؛ به ویژه برای آن‌هایی که فروشگاه اینترنتی دارند و می‌خواهند تا از این راه به درآمد بالایی برسند.

قرار نیست در این مطلب فقط چند راه ساده را برای شما بنویسیم و بگوییم که اگر این‌ها را انجام دهید، سئو سایتتان خیلی خوب خواهد شد. می‌خواهیم هر کدام را با یک مثال کاربردی بیان کنیم. مثالی که به شما در درک عمیق آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

روش‌های افزایش engagement

عمق پیمایش را دریابید

مثل فروشگاهی رفتار نکنید که مشتری تا دم در بیاید و بعد بدون هیچ کاری بیرون رود. اگر نتوانید کاربر خود را ترغیب به اسکرول تا پایین سایت کنید، در عمل هیچ کاری برای آن صفحه نکرده‌اید. البته فقط اسکرول کردن تا پایین صفحه مهم نیست، بلکه حداقل باید او را تشویق به انجام عملی بکنید. این عمل که حتماً نباید خرید باشد؛ ثبت نام در خبرنامه سایت، کلیک روی یک لینک و بازدید یک صفحه داخلی دیگر و خیلی چیزهای دیگر. مهم این است که هم تا پایین صفحه بیاید و هم یک اقدامی هرچند کوچک انجام دهد.

در به روزرسانی گوگل آنالیتیکس، امکان دریافت گزارش از میزان اسکرول صفحات نمایش داده می‌شود. این آمار به شما می‌گوید که آن صفحه چقدر در جذب و نگهداری کاربر موفق بوده است.

مثال: برای رسیدن به این هدف می‌توان کارهای زیادی را انجام داد؛ اما یک مثالی که به احتمال زیاد با آن برخورد داشته‌اید، تغییر در شیوه نمایش محتواهای بلاگ است. اگر دقت کرده باشید، در بعضی بلاگ های جدید، فهرست مطالب در همان ابتدا نوشته می‌شود. عنوان‌های فهرست قابل کلیک هستند. به این صورت که کاربر با هر بار کلیک روی آن به بخش مربوطه به همان صفحه می‌رود. فکر می‌کنید که چرا از چنین چیزی استفاده می‌شود؟ در نگاه اول به نظر می‌رسد که برای دستیابی راحت کاربر به کل مطلب باشد؛ اما در اصل، باعث می‌شود تا کاربر تا پایین صفحه اسکرول کند. وقتی کاربری با کلیک روی یک عنوان به وسط صفحه می‌رود، مطمئناً تشویق خواهد شد که ادامه مطلب را هم مطالعه کند.

آیا CTA قابل مشاهده است؟

همه شما اهمیت CTA را می‌دانید؛ اما فقط عده‌ای آن را به درستی به کار می‌برند. CTA باید در جای درست و از همه مهم‌تر قابل دید باشد. در بعضی سایت‌ها، دکمه CTA در کنار صفحه یا بین انبوهی از جملات قرار گرفته است که اصلاً قابل تشخیص نیستند بدتر اینکه نمی‌توان روی آن‌ها کلیک کرد. در واقع با یک المان دیگر در صفحه تداخل پیدا کرده است. در بعضی سایت‌ها هم که همه چیز به ظاهر خوب است، باز کلیک روی دکمه، موقعیت کاربر به اول صفحه پرش می‌کند؛ بدون اینکه پیغامی برای او نمایش داده شود. در اینجا کاربر متوجه نمی‌شود که آیا عملیات او انجام شده است یا خیر.

مثال: بیشتر سایت‌های دولتی و فروشگاهی مشکلاتی در بخش CTA خود دارند. وقتی کاربر فرمی را پر می‌کند یا می‌خواهد از طریق دکمه خریدی را انجام دهد، اتفاق بعدی مشخص نیست. یک پیغام خیلی ریز نمایش داده می‌شود که بعد از چند ثانیه محو خواهد شد.

اجبار نکنید

اینگیجمنت زمانی که افزایش پیدا می‌کند که کاربر به راحتی از سایت خارج نشود. در هنگام ثبت نام در بعضی سایت‌ها حتماً مشاهده کرده‌اید که تمامی اطلاعات فرم باید پر شوند. این دیگر مثال نمی‌خواهد. برای اینکه هر کدام مان حداقل با یک مورد روبرو شده‌ایم؛ کدپستی، نام پدر، کدملی، تاریخ تولد، مذهب، مدرک تحصیلی، شغل و خیلی چیزهای دیگر. این‌ها شوخی نیستند، بلکه واقعاً وجود دارند. حالا اینکه چه دلیلی پشت این مسئله وجود دارد، مطالب متعددی بیان شده است؛ اما هرچه هست، اجبار کردن کاربر به انجام کاری، تنها نتیجه‌ای که برای سایت شما خواهد داشت، خروج سریع او از سایت خواهد بود.

قابل فهم بنویسید

این زیرعنوان را ما برای شما کمی بومی‌سازی کردیم. سایت‌های خارجی نوشته‌اند که مطلب به راحتی قابل ترجمه باشد؛ اما مخاطبین سایت شما فارسی زبان هستند. پس نیازی به در نظر گرفتن این مسئله یعنی قابل ترجمه بودن نیست؛ اما مهم این است که ساده و قابل فهم بنویسید. به عبارتی کاربر یک جمله را دو بار نخواند که اگر چنین اتفاقی در همان اول بیفتد، تنها اقدام کاربر، کلیک روی ضربدر مرورگر و بستن صفحه خواهد بود.

ابزارها در دسترس باشند

واقعاً چرا بعضی از طراحان سایت، ابزارهای اصلی و کاربردی را در بدترین نقطه قرار می‌دهند؛ برای مثال در بعضی سایت‌های آزمایشگاه‌ها، برای دریافت جواب آزمایش از طریق سایت، باید چند بار بالا صفحه را بالا و پایین کرد تا آخر بتوان فرم مربوط به گرفتن جواب را پیدا کرد. واقعاً هدف از این کار چیست؟ جالب‌تر اینجاست که بعضی المان‌هایی در جلوی دید کاربر قرار می‌گیرد که اصلاً به او نیازی ندارد. فرم و مطالبی که برای کاربران بیشتر از همه اهمیت دارند، در همان اول قرار دهید. فکر نکنید که اگر در پایین قرار بگیرد، کاربر مجبور است بیشتر در صفحه بماند و اسکرول کند. اتفاقاً برعکس، سایت را ترک می‌کند و هیچ اقدامی هم انجام نمی‌دهد.

نتیجه‌گیری

engagement بهتر نمی‌شود، مگر اینکه تغییراتی را نه تنها در ساختار، بلکه در دیگر بخش‌ها از جمله تولید محتوا اعمال کنید. در آن صورت است که می‌توان توقع افزایش فروش را داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *