کلمات کلیدی دنباله دار به چه معنا هستند؟

loading...

کلمات کلیدی دنباله دار به معنای تعداد کلماتی که در هنگام جستجو تایپ می شوند نیست، بلکه به حجم جستجویی که در بر دارند اشاره می کند. اما چگونه این کلمات موثر خواهند بود؟

اگر مسئول بررسی و نظارت بر سئو سایت خود هستید، باید کلمات کلیدی را ارزیابی کنید تا بفهمید کدام یک مهم تر هستند ، سپس بر روی آن ها تمرکز کنید. برخی افراد اشتباهاً فکر می کنند که کلمات کلیدی دنباله دار به تعداد کلماتی که در یک متن جستجو نوشته می شوند اشاره دارد. اما این طرز تفکر کاملاً اشتباه است.

اصلاً چرا کلمات کلیدی دنباله دار حائز اهمیت هستند؟

همیشه این تصور غلط وجود دارد که کلمات کلیدی دنباله دار، تعداد زیادی کلمه هستند که در یک عبارت استفاده شده اند. پس از آنکه مناظره بزرگ بین رهبران صنایع مختلف در گروه “فیس بوک آزمایشگاه سیگنال های SEO ” را در مورد این موضوع مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم در مورد یافته های مجموعه سئو در این زمینه بنویسیم.

حجم جستجوهایی که افراد در گوگل تایپ می کنند، خاص و متناسب با چیزی است که به دنبال یافتن آن هستند. به همین دلیل، حجم جستجو خیلی کم است. منشا نام “کلمات کلیدی دنباله دار” را می توان به نمودار تقاضای جستجو در ذیل نسبت داد. همانطور که در تصویر مشاهده کنید، دنباله بی نهایت بلند نمودار تقاضای جستجو نشان دهنده جستجوهای بسیار متمرکز است،  بنابراین نام کلمه کلیدی دنباله دار از اینجا نشات گرفته است.

کلمات کلیدی دنباله دار به چه معنا هستند؟
این نام از کجا شروع شد؟

مفهوم “دنباله دار” زمانی معروف شد که توسط کریس آندرسون (نویسنده کتاب “دم دراز: چرا آینده کسب و کار، فروش تعداد کمی از محصولات بی شمار را در بر می گیرد” ) به همه معرفی گردید. این یکی از رایج ترین تمرینات سئو برای هدف قرار دادن عبارت های کلیدی با کلمات بسیار است زیرا آن ها برای رتبه بندی بهتر بوده و با اهداف خاص، ترافیک روانه سایت خواهند کرد. به طور کلی عبارات کلیدی با کلمات کمتر، پر رقابت تر و هدفمندتر هستند. شما احتمالاً فکر می کنید دلیل این که آن ها طولانی و دنباله دار هستند این می باشد که در یک عبارت، کلمات بسیاری استفاده شده است. عبارت هایی که حجم جستجوی پایین تری دارند، شامل کلمات بیشتری هستند. در نتیجه، این تعریف به مرور زمان تحریف شد و مردم دنباله دار را به تعداد کلمات مورد استفاده در یک عبارت، به جای حجم جستجو ربط دادند.

اگر به صورت خیلی ساده بخواهیم منحنی تقاضا را تعریف کنیم باید مثلا زیر را برای شما ارائه کنیم:

در همین سایتی که الان در حال مطالعه این مقاله هستید، کلمه کلیدی هدف سئو هست. طبق منحنی تقاضای جستجو، کلمه سئو در قسمت قرمز نمودار قرار دارد و عبارت “بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو” در قسمت بنفش نمودار. در نتیجه اگر ما بخواهیم در این سایت ورودی حداکثری داشته باشیم باید بر روی عبارت دوم و امثال آن نیز متمرکز شویم.
بیایید به منحنی تقاضای جستجو نگاهی عمیق تر بیندازیم

بر اساس منحنی تقاضای جستجو، ۷۰ درصد از تمام کلمات جستجو شده که به صورت آنلاین انجام می شوند، متشکل از کلمات کلیدی دنباله دار هستند. این یعنی اصطلاحات رایج جستجو که اغلب کسب و کارها به اشتباه روی آن تمرکز می کنند، تنها ۳۰ درصد از کل جستجوهای اینترنتی را به خود اختصاص می دهند. همانطور که مشاهده می کنید، محورY نشان دهنده جستجوهای ماهیانه است نه کلمات!

اگر یک موقعیت خاص دارای حجم جستجوی  ۱۰۰۰۰۰ بوده و با ۱۰۰۰ مورد فرصت کلیدواژه همراه باشد، پس بر این اساس حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از آن ها کلمات کلیدی کوتاه می باشند در حالی که ۷۰ تا ۸۰ درصد باقی مانده، کلمات کلیدی دنباله دار خواهند بود. تحقیقی که توسط هیت وایز در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت، این تئوری را ثابت نمود. در این تحقیق ۱۴ میلیون اصطلاح جستجو در طول یک پروسه سه ماهه مورد مطالعه قرار گرفتند.  پس از بررسی ۱۰۰۰ اصطلاح برتر جستجو، نتیجه زیر حاصل شد:

اگر بر ۱۰۰۰ اصطلاح برتر جستجو در بین تمام موتورهای جستجو تملک انحصاری داشته باشید (که غیر ممکن است)، حدود ۸۹٫۴ درصد از تمام ترافیک را از دست خواهید داد. به طور خلاصه، برای ایجاد یک استراتژی موفق بازاریابی برای کسب و کار، باید بر روی ۷۰ تا ۸۰ درصد کلمات کلیدی که در قسمت دنباله دار منحنی تقاضای جستجو قرار دارند تمرکز کنید.

این مثال دیگری است تئوری مربوط به  تعداد کلمات کلیدی موجود در یک جستجو را رد می کند.

کلمات کلیدی دنباله دار به چه معنا هستند؟

طبق جدول بالا، مشاهده می کنید که جستجوی کوتاه دو کلمه ای در مقایسه با جستجوی طولانی حجم سرچ کمتری به خود اختصاص داده است. این بدین معناست که تعداد کلمات چیزی نیست که عبارت “کلمه کلیدی دنباله دار” را تعریف کند. همچنین، در اینجا مثال هایی از عبارات چند کلمه ای که حجم بالایی از جستجو را در هر ماه به خود اختصاص داده اند، آورده شده است.

کلمات کلیدی دنباله دار به چه معنا هستند؟

کلمات کلیدی دنباله دار به چه معنا هستند؟

کلمات کلیدی دنباله دار به چه معنا هستند؟

کلمات کلیدی دنباله دار به چه معنا هستند؟

جدول بالا نشان می دهد که عبارات کلیدی با ۳ عدد کلمه یا بیشتر می توانند با حجم بالای جستجو در انتهای منحنی نمایان شوند.  بر این اساس، یک کلمه منفرد یا عبارت کلیدی کوتاه می تواند در بخش دنباله دار منحنی تقاضای جستجو قرار گیرد. نکته مهم در اینجا این است که محبوبیت کلمه کلیدی را نمی توان به سادگی با شمارش تعداد کلمات مورد استفاده در جستجو تعریف کرد.

البته توجه داشته باشید در این زمینه ممکن است مثال های نقضی نیز وجود داشته باشد که عبارات کوتاه و تک کلمه ها جستجوی بسیار بیشتری داشته باشند که این مورد در زبان فارسی که کاربران اکثرا تمایل به وقت گذاشتن برای جستجوی بهینه نیستند نیز بسیار بیشتر مشاهده می گردد!

در ضمن اگر می خواهید مانند تصاویر بالا، میزان جستجوی هر کلمه و میزان رقابت اون را بدست بیارید، میتونید از ابزار زیر کمک بگیرید. حتما در یک زمان کافی هم این ابزار بسیار مفید را به صورت کامل برای شما همراهان گرامی سایت سئو معرفی خواهیم کرد.

نتیجه گیری

اگر به دنبال جذب حداکثری، راحت تر و کم هزینه تر کاربران برای سایت خودتان یا کارفرمایتان هستید، حتما بر روی کلمات کلیدی بجز کلمات کلیدی کوتاه و کلیدواژه های اصلی سایت تمرکز کنید تا بتوانید ۷۰% از کاربران که اینگونه عبارات را جستجو می کنند را وارد وب سایت خود نمایید. این روش به صورت کاملا مستقیم بر روی مسائلی همچون افزایش بازدید سایت، افزایش ترافیک ارگانیک و همچنین افزایش رنک الکسا تاثیر مثبت دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *