بازاریابی محصول در سال ۲۰۲۳ (راهنمایی کامل)

loading...

آیا صاحب یک کسب و کار هستید و می‌خواهید به صورت آنلاین کالاهای خود را به فروش برسانید؟ بازاریابی می تواند برند، محصول و افراد خاصی را تبلیغ کند. حتی اگر کالاها و خدمات باکیفیتی ارائه می‌کنید، اما زمانی که مردم از آن اطلاعی ندارند، مانند آن است که هیچ کالایی ارائه نکرده باشید. هیچ فروشی در کار نخواهد بود. یکی از راهبردهای بازاریابی، دادن اطلاعات به مصرف کنندگان است.  هنگامی که مردم کاملا از محصول شما آگاه باشند، به افزایش فروش کمک می‌کند. در ادامه این مقاله با ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم و شما را به صورت کامل با آن آشنا کنیم.

بازاریابی محصول چیست؟

حتی اگر ۱ محصول در فروشگاه خود داشته باشید، لازم است بازاریابی محصول یا Product Marketing را انجام دهید. اما ابتدا اجازه دهید به معرفی بازاریابی برای محصول بپردازیم. منظور از بازاریابی محصول، فرآیند ارائه یک کالا به بازار، تبلیغ آن و فروش به مشتری است. بازاریابی برای محصول شامل درک مخاطبان هدف محصول و استفاده از موقعیت یابی استراتژیک و پیام رسانی برای افزایش درآمد و تقاضا برای محصول است.

بازاریابی محصول پس از عرضه محصول به بازار متوقف نمی‌شود. فرآیند بازاریابی یک محصول در آخرین مرحله، اطمینان از آگاهی افراد هدف از محصول است. افرادی که می‌دانند چگونه از آن استفاده کنند و به آن نیاز دارند. این افراد می‌توانند در آینده مشتری محصولات شما باشند و به همین خاطر مهم است تا محصول خود را به آنها به نحوی معرفی کنید.

فردی که به عنوان یک بازاریاب محصول کار می‌کند، ممکن است یک روز صرف نوشتن فرصت‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها، راه‌اندازی محصولات و ویژگی‌های جدید، صحبت با مشتریان یا توانمندسازی سایر تیم‌ها برای فروش موفق باشد.  به همین دلیل است که نقش آنها در اجرای استراتژی محصول، فروش، موفقیت مشتری و بازاریابی بسیار مهم خواهد بود.

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی مثال‌های مختلف در این رابطه بپردازیم و شما را با مفهوم کامل این موضوع آشنا سازیم.جوان ایرانی (irjavan.com)

چرا بازاریابی محصول مهم است؟

دلیل اهمیت بازاریابی محصول چیست؟ چرا باید این موضوع همیشه برای کسب و کارها درنظر گرفته شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بازاریابی محصول وظیفه ایجاد بستری را دارد که تیم‌های آن بتوانند جهت تبلیغ و یافتن فرصت‌ها از آن استفاده نمایند. برای ارائه یک کالا، از تولید کننده محصول گرفته تا خود بخش فروش، تیم‌های ارتباط با مشتری و بازاریابان محصول همکاری خواهند کرد تا این پروسه به سرانجام برسد.

اما وقتی نوبت به بازاریابی می‌رسد، این بخش مهم‌ترین بار مسئولیت را برای فروش آن بر عهده دارد تا ثمره زحمات همه بخش‌ها به ثمر بنشیند. به همین دلیل است که بازاریابی برای محصول بسیار مهم خواهد بود. زیرا بدون آن، فروشی وجود نخواهد داشت و پروسه تولید به تدریج دچار زیان و تعطیلی می‌شود.

بازاریابی محصول نه تنها به این دلیل مهم است که بازارپذیری محصولات شما را تضمین می‌کند، بلکه به این دلیل که منجر به برندسازی‌تان می‌شود نیز مهم خواهد بود. به همین دلیل است که هربازاریاب، برندینگ را یک بخش کاملا مجزا برای فروش می‌داند.

بخش دیگری از اهمیت بازاریابی به وضعیت دنیای کنونی وابسته است. همانطور که می‌دانید، امروزه فروش به شدت افزایش یافته است و مانند زمان‌های گذشته که فروشنده‌ها تنها به تجار با آن شترهای حامل خود بودند، محدود نمی‌شود. به همین خاطر مشتریان انتخاب‌های بسیار زیادی دارند و نمی‌توان به سادگی در بازار هر صنعت ورود کرده و محصولات خود را به فروش رساند. در تیم فروش شما، هیچ کسب به اندازه بازاریاب به دغدغه‌ها و فیچرهای ضروری محصولات شما واقف نیست. تجربه و دانش افرادی که در حیط بازاریابی ورود می‌کند، یک راه حل برای رفع نیاز کاربران و نیز متمایز شدن محصولات شما خواهد شد.

مسئولیت بازاریابی محصول چیست؟

افرادی که در زمینه بازاریابی محصول کار می‌کنند، مسئول چه چیزهایی خواهند بود؟ به طور کلی، مسئولیت اصلی یک بازاریاب محصول این است که صدای مشتری باشد. همه بازاریابان محصول می‌دانند که مشتریان تنها برای راه‌حل‌هایی که مشکلاتشان را حل کند، پول خرج می‌کنند. به همین دلیل، بیشتر این افراد بر موضوعاتی در این بخش تمرکز می‌کنند که عبارتند از:

  • موقعیت یابی و پیام رسانی.
  • چیدن استراتژی کلی ورود به بازار که می‌تواند با نام‌گذاری، بسته‌بندی و قیمت‌گذاری، یافتن شریک، موقعیت‌یابی، تولید محتوای، راه اندازی کمپین‌ها و پیشنهادات انجام شود.
  • کمک به تیم فروش برای فروش بیشتر و بستن معاملات با حجم‌های بالاتر،
  • داشتن درک عمیق از بازار، مشتریان،
  • بررسی و تحلیل عملکرد بازار، چرایی برد و باخت و یافتن چشم انداز رقابتی،
  • اطلاع رسانی و ترسیم نقشه راه برای محصولات و روند تجاری سازی‌ آنها،

تمام این کارها و وظایف به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک استراتژی بازاریابی محصول موفق داشته باشید و فروش محصولات خود را بیشتر کنید.

هفت گام ضروری برای بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول یک پروسه بعضا چندین ماهه است که باید قبل و حتی بعد از تولید انجام شود تا بتوانید بهترین بازدهی را از سرمایه گذاری بر روی کالا دریافت کنید. اگر بخواهیم این پروسه را مرحله بندی کنیم، می‌توان به ۷ مورد اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • تحقیق محصول: به این نکته توجه کنید که یک محصول پرفروش هیچ وقت تصادفی تولید نمی‌شود. بلکه باید برای آن تحقیق و بررسی‌هایی صورت گیرد تا خلا بازار و نیازمندی‌ها برای آن تشخیص داده شده و یک راهکار مناسب و کم هزینه ارائه گردد.
  • طرح ریزی داستان محصول: برای ورود محصول به بازار، لازم است داستان و طرح آن بیان شود. این محصول چه مشکلی را حل می‌کند؟ چه کسی با این مشکل مواجه است؟ چگونه این مشکل را حل می‌کند؟ چه کاری انجام می‌دهد که رقبا انجام نمی‌دهند؟
  • بازاریابی محتوایی: ایستگاه بعدی برای بازاریابی محصول مربوط به بازاریابی محتوایی است که بازاریابان محصول می‌توانند به شیوه‌های مختلف به تولید محتوا بپردازند و محصولات خود را برای مخاطبین شرح داده و معرفی کنند.
  • طراح راه اندازی محصول: برای آنکه محصولتان را به بازار عرضه کنید، می‌بایست یک طرح برای آن درنظر بگیرید. باید بدانید هیچ تیم بازاریابی محصولی بدون برنامه راه‌اندازی مکتوب وارد عمل نمی‌شود. چراکه این بخش، آخرین مراحل فرآیند بازاریابی را مشخص می‌کند و در هر مرحله مسئولیت و پروسه شما را توضیح می‌دهد.
  • جلسه راه اندازی محصول: هنگامی که محصول عرضه می‌شود، همه افراد درگیر در این روز با هم ملاقات می‌کنند. این مرحله، اوج کمپین بازاریابی برای محصول است و می‌توانند مانند لانچ کردن یک فضاپیما برای تیم هیجان انگیز باشد.
  • مشارکت دادن جامعه: حال مراحل حضور و توسعه محصول در جامعه شروع می‌شود و در این زمینه تیم‌های بازاریابی از طریق تماس با شرکا، اینفلوئنسرها و مشتریان فعلی محصولات خود را به عموم جامعه معرفی می‌کنند.
  • فعال سازی فروش: تیم فروش می‌بایست در این بخش فعال شده و محصول را همگام با استراتژی فروش آن به مشتریان عرضه کند. در این بخش نیز تیم بازاریابی مراحل قبل، بعد و در حین فروش را برای شما تضمین خواهد کرد.

اهداف اصلی بازاریابی محصول چیست؟

مسئله دیگری که ممکن است نسبت به آن پرسش‌هایی وجود داشته باشد، اهداف اصلی بازاریابی محصول است که به صورت خلاصه مهم‌ترین آن، افزایش تقاضا و پذیرش یک محصول می‌باشند. در این رابطه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک بهتر مخاطبان هدف: هنگامی که یک استراتژی بازاریابی محصول را اجرا می کنید، مخاطبان هدف شما می توانند ارزش داشتن آن محصول خاص را در زندگی خود ببینند. درک اینکه چه تعداد مشتری به سمت محصول شما جذب می‌شوند به شما امکان می‌دهد تحقیقات مشتری را انجام دهید.
  • هدف قرار دادن مخاطبان هدف: در کنار درک مشتریان خود، می توانید نوع شخصیت خریدار را که در آینده هدف قرار ‌می‌دهید، بیابید. دانستن نیازهای دقیق هدف می‌تواند به شما در نوآوری محصول کمک کند تا نیازهای آنها را بهتر برآورده کنید.
  • کسب اطلاعات درباره محصولات رقبا: وقتی محصول خود را بازاریابی می‌کنید، می توانید استراتژی و نتایج خود را با رقبا مقایسه کنید. چه ویژگی‌ها و مزایایی از محصولات آنها در بازار بیانیه می دهد؟ چه ایده هایی را بررسی نکرده اند؟ محصول آنها چه چیزی را ارائه می دهد که محصول شما ارائه نمی دهد؟ شما می توانید از این تحقیق به نفع خود در هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی محصول خود استفاده کنید.
  • هماهنگی تیم‌های فروش و بازاریابی: شما می‌بایست برای هردوطرف یعنی هم خریداران و هم فروشندگان، عرضه محصول را به صورت کاملا شفاف عملی کنید. در این صورت می‌توانید محصول را بهتر درک نمایید.
  • ارائه بهینه محصول در بازار: مورد دیگری که می‌توان آن را در لیست اهداف اصلی بازاریابی قرار داد، ارائه بهینه محصولات و خدمات در بازار است. این کار به گونه‌ای انجام می‌شود که تصویر برند و لحن شما با آن سازگار بوده و احساسات خشنودی را در مخاطبان برانگیزد.

در نهایت هدف اصلی همانطور که در ابتدای این بخش هم گفتیم، افزایش فروش، درآمد بیشتر و بهینه سازی عرضه و تقاضا برای محصولات برند می‌باشد.

مزیت های استفاده از بازاریابی محصول

اگر بخواهیم به چند مزیت در استفاده از بازاریابی محصول اشاره کنیم که می‌تواند دید شما را نسبت به این موضوع بازتر کند، باید گفت:

  • ساخت استراتژی برای محصول: بازاریابی محصول به شما کمک می‌کند تا بتوانید خصوصیات و ویژگی‌های مشتریان تان را بفهمید. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌توانید از طریق آن برای تعیین استراتژی محصولات خود اقدام کنید. در این حالت می‌توانید با تکیه بر یک برنامه صحیح، فروش محصولات خود را تضمین نمایید.
  • جذب مخاطبین: تیم بازارایابی محصول می‌تواند با ایده‌ها و شناختی که از جامعه هدف دارد، روش‌های مختلفی را برای تبلیغات به کار ببرد. در این صورت شما می‌توانید حجم بسیار زیادی از کاربران را به سمت خود جذب نمایید و محصول خود را معرفی کنید که این مهم‌ترین فایده و مزیت استفاده از بازاریابی محصول خواهد بود.
  • افزایش بهره وری: با تحقیق و جمع آوری اطلاعاتی که بخش بازاریابی انجام می‌دهد، می‌توانید به بهره وری بیشتر محصولات خود کمک کنید. این کار از طریق اضافه کردن فیچرها و یا ساخت محصولاتی که ممکن است در آینده برای دیگران موردنیاز باشد، انجام می‌گردد. در نتیجه میزان فروش به شدت افزایش خواهد یافت.

۵ قدم در مسیر استراتژی محصول

برای کسانی که قصد دارند قدمی برای بهبود استراتژی محصول خود بردارند، می‌توان به ۵ مرحله زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • تعیین مخاطبان هدف و خریداران: یکی از وظایف و اهداف بازاریابی محصول آن است که با ویژگی‌های مخاطب محصولات خود آشنا شوید. لازم است با شخصیت‌ها و خصوصیات، ویژگی‌های معیشتی و اقتصادی، روابط و خصوصیات اخلاقی آنها بیشتر آشنا شوید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا در کنار موارد دیگر اعم از درک نیازها، چالش‌ها و نکات دردناک محصول شما تمام جنبه‌های مختلف خود را برای مخاطب بهینه سازی کند.
  • تعیین موقعیت و فرصت: حال لازم است تا موقعیت‌ها و فرصت‌هایی که ممکن است برای محصول شما ایجاد شوند را شناسایی کرده و آنها را برای منحصر به فردتر کردن محصول یا ارتقای آن به کار ببرید.
  • تعیین هدف برای محصولات: شما می‌توانید براساس محصول و نیاز مخاطب و نیز زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید انجام شود.
  • تعیین قیمت: لازم است پس از مراحل تولید، در بخش قیمت گذاری محصول نیز یک تیم بازاریابی حضور داشته باشد و در تعیین یک قیمت رقابتی که بتواند در بازار مورد استقبال افراد بیشتری قرار گیرند، نقش داشته باشند.
  • استارت پروژه: در نهایت نیز باید محصول را برای دو بخش داخلی (فروشندگان) و خارجی (مشتریان) راه اندازی و لانچ کنید که می‌تواند بسیار مهم و یک رویداد حیاتی باشد.

سوالات متداول

در انتها این مقاله راجع به بازاریابی محصول، سوالات متداولی که کاربران از ما دارند را بیان می‌کنیم که عبارتند از:

  • نحوه بازاریابی یک محصول چگونه است؟

در پاسخ می‌توان به برخی موارد اشاره کرد که شامل: ایجاد یک دسته بازاریابی، انتشار محتوا برای تبلیغات محصول، معرفی محصول در پلتفرم‌های گوناگون، تبلیغات در برندهای بزرگ، آگاهی بخشیدن در مورد مزایا و ویژگی های محصول و غیره هستند.

  • سوالات مهمی که بازاریابان باید به آن پاسخ دهند چیست؟

این سوالات، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از مخاطب و محصول یا فضایی که در آن قرار گرفته‌اید تا حد خوبی آگاه شوید. به عنوان مثال می‌توان گفت: مشخصات مشتری ایده آل چیست؟، بازار هدف چقدر بزرگ است؟، دستیابی به مشتریان در بهترین حالت با سود دهی بالا چگونه است؟، محصولات ما چه نیازهایی را برطرف می‌کنند و چه ویژگی‌های خاصی دارند؟

  • نتایج بازاریابی محصول چیست؟

برخی از نتایجی که می‌توان برای بازاریابی محصول بیان کرد، عبارتند از: تعیین پرسونای مخاطب و مشتریان، مشخص کردن کانال‌های بازاریابی و فروش، جمع آوری تجربه مشتریان، رونمایی صحیح از محصول، قیمت گذاری صحیح روی محصول، برندسازی و فروش بیشتر که همه این‌ها می‌بایست توسط تیم بازاریابی محصول انجام شود.

جوان ایرانی

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *