اشتباهات سئو سایت چیست؟

loading...

اشتباهات سئو سایت چیست؟ با این همه آموزش سئو و تأکید بر رعایت اصول و تکنیک‌های درست، باز هم نمی دانیم که چرا برخی توجه ای نمی‌کنند. هنوز بهینه سازی سایت برای تعدادی به معنای دریافت بک لینک است یا اینکه باید از یک عبارت کلیدی در همه‌جای متن استفاده کرد. اگر هنوز تفکرتان این است و نمی‌خواهید کمی از چنین چهارچوب منسوخ شده­ای خارج شوید، ما فقط آرزوی موفقیت برای سایت شما می‌کنیم؛ اما اگر نگران سایتتان و رتبه آن هستید، نباید دیگر اشتباهات رایج سئو را انجام دهید. البته ما در این مطلب برای شما، مهم‌ترین اشتباهاتی را که در بهینه سازی سایت و سئو انجام می‌شود، نوشته‌ایم.

فهرستی کامل از اشتباهات سئو سایت

 چرا از آنالیتیکس استفاده نمی‌کنید؟

شما وقتی کاری را که برایتان ارزش دارد، انجام می‌دهید، به دنبال نتیجه آن نخواهید بود؟ اینکه اصلاً بررسی کنید که آیا نتیجه همان چیزی شد که شما تصور می‌کردید یا خیر. مسلماً ارزشمند است؛ اما این ارزشمندی در سایت باید بیشتر باشد. بهترین راه بررسی نتیجه فعالیت‌ها هم استفاده از گوگل آنالیتیکس است. وقتی این امکان رایگان وجود دارد، چرا از آن غافل می‌شوید؟

اگر کار با آن را بلد نیستید، یاد بگیرید. فایل‌های آموزشی زیادی در اینترنت وجود دارد. همچنین می‌توانید در کلاس‌های آموزش سئو هم شرکت کنید. اگر علاقه یا وقتش را ندارید، از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

چرا باید از آنالیتیکس استفاده کرد؟ جواب خیلی ساده و واضح است. ابزار گوگل آنالیتیکس به شما می‌گوید که کدام کلمات و عبارت‌های کلیدی بیشترین ورودی را به سایتتان آورده‌اند. بارها پیش آمده که مدیر سایتی به دلیل بررسی نکردن کلمات ورودی اصلی تا چند سال به اشتباه مسیر سئوی سایت خود را پیش برده و برای همین نتیجه نگرفته است. وقتی شما از این ابزار استفاده نکنید، نتیجه‌اش همین خواهد شد.

سئو محلی را جدی نمی‌گیرید

سئو محلی چیست؟ اقداماتی است که باعث می‌شود تا سایت شما در جستجوی کلمات کلیدی محلی نمایش داده شوند؛ برای مثال، اگر شما رستورانی داشته باشید و کسی در گوگل کلمه «رستوران تهران» را جستجو کند، بینهایت سایت و مکان رستوران به او نشان داده خواهد شد. بیشتر کاربران به این صورت جستجو می‌کنند؛ اما حالا اگر کسی عبارت «رستوران در منطقه زعفرانیه» را جستجو، آنگاه اگر شما صفحه‌تان برای لوکال سئو بهینه شده باشد، شانس نمایش لینک سایتتان در صدر گوگل بیشتر خواهد بود. با این همه رقیب در حوزه فروشگاه اینترنتی، دیگر نباید به فکر افزایش رتبه در کلمات کلیدی کلی باشید.

کلمات کلیدی اصلی را پیدا نمی‌کنید

یکی دیگر از اشتباهات رایج سئو سایت این است که روی کلمات کلیدی اشتباه سرمایه گذاری می‌شود. منظور از کلمات کلیدی اشتباه، صرفاً انتخاب کلمه غیرمرتبط نیست. بلکه می‌تواند انتخاب یک عبارت کلی با میزان سرچ بالا باشد. برای مثال، هیچ وقت یک طراح سایت که به تازگی سایتی برای خود ساخته نباید به دنبال دریافت رتبه در خود عبارت «طراحی سایت» باشد. برای اینکه باید چند سال روی سئو سایت هزینه کند و وقت بگذارد تا شاید بتواند سایت خود را به صفحه اول گوگل برساند. به جای آن باید روی عبارت‌های چند کلمه‌ای و البته با میزان سرچ مناسب و مرتبط توجه کند. برای مثال، «طراحی سایت در اصفهان» می‌تواند یک عبارت خیلی خوب باشد.

متاتگ ها را خود گوگل تولید نکند

این را نمی‌توان از اشتباهات رایج سئو به حساب آورد، این را باید از تدبیر نکردن در خصوص سئو در نظر گرفت. این مسئله بیشتر در سایت‌های خبری مشاهده می‌شود. گوگل به متاتگ ها خیلی اهمیت می‌دهد. این دیگر واقعاً نیازی به گفتن و تأکید ندارد. اگر شما متاتگ های هر صفحه را به ویژه متاتگ تایتل و توضیحات را ننویسید، خود گوگل به صورت خودکار از متن داخل برمی‌دارد. حالا اینکه آن متن چه چیزی باشد، معلوم نیست.

از انکرتکست استفاده نمی‌کنید

انکرتکست در حقیقت متن کوتاه توضیحی است که در تگ لینک نوشته می‌شود. برای هر لینک داخلی یا خارجی حتماً باید انکر تکست بنویسید. البته متن آن بهتر است که متناسب با صفحه مقصد باشد. برای مثال، اگر می‌خواهید که یکی از بلاگ های خود را به صفحه خدمات مانند «خدمات بازاریابی‌محتوا» وصل کنید، انکرتکست آن بهتر است که دارای متن «صفحه خدمات بازاریابی‌محتوا» باشد.

البته از اشتباهات رایج سئو در این بخش، فقط به همین مربوط نمی‌شود. برخی ممکن که حال نداشته باشند یا نمی‌دانند و برای همه انکر تکست ها از متن یکسانی استفاده می‌کنند. البته نمی‌گوییم که این کار را نکنید. به هر حال ممکن است که از یک صفحه دو بار به صفحه‌ای دیگر لینک بدهید؛ اما توصیه می‌شود که حتماً حداقل ۵۰% متن‌های انکرتکست متفاوت باشند.

توجه به تعداد بک لینک‌ها زیاد است

از دیگر اشتباهات سئو که هنوز هم وجود دارد. اصولاً این اشتباه را سئوکاران تازه‌کار یا غیرحرفه‌ای ها انجام می‌دهند. اینکه به جای تمرکز روی کیفیت لینک خروجی یا ورودی، به تعداد آن توجه دارند. انگار هر سایتی تعداد دریافت لینک زیادتری داشته باشد، مدال طلا می‌برد. در سئو از این خبرها نیست. باید تلاش کنید؛ باید محتوای خوب تولید کنید؛ باید تبلیغات داشته باشید؛ باید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید تا بتوانید لینک باکیفیتی دریافت کنید. مثل برخی نباشید  که در همه‌جا نظر می‌نویسند و لینکشان را هم در آخر می‌گذارند تا شاید بک لینکی بگیرند.

سایتتان محتوا ندارد

محتوا که فقط بلاگ نیست. توضیحات محصول و صفحات استاتیک سایت مانند درباره ما به محتوا نیاز دارند و اتفاقاً به این‌ها باید بیشتر توجه کرد. سایت بی‌محتوا همانند فروشگاهی می‌ماند که فروشنده حوصله توضیح دادن را نداشته و اصلاً حال اینکه از جای خود بلند هم شود، ندارد. شما به دنبال چنین چیزی نیستید؟

حالا اشتباهات رایج سئو در محتوا فقط این نیست. بلکه موارد زیر را هم شامل می‌شود:

  • کپی محتوای دیگر سایت‌ها
  • نداشتن ساختار محتوا
  • خوانا نبودن محتوا
  • رعایت نکردن اصول سئو محتوا
  • نداشتن هدفی در نوشتن و صرفاً تولید مطالب برای خالی نبودن سایت

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم که از اشتباهات رایج سئو برای شما بنویسیم، خودش رمان ده‌جلدی می‌شود. واقعاً هم می‌شود. سئو یعنی اقداماتی که باید به درستی انجام دهید تا ورودی و رتبه سایتتان افزایش پیدا کند. یک اشتباه کوچک در هر بخشی از سایت به راحتی تمامی زحمات سئوکار را از بین می‌برد. پس چه بهتر که از همان اول، درست و اصولی پیش بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *