تاثیر تعداد کلمات در سئو – مطالب سایت باید چند کلمه باشه ؟

loading...

معمولاً هرکسی که با تولید محتوا و مدیریت سایت سر و کار داره و می خواد برای سایتش مقاله ای منتشر کنه این سوال به ذهنش میرسه که طول یک پست سایت یا وبلاگ چقدر باید باشه تا گوگل خوشش بیاد و باعث افزایش ترافیک سایت بشه ؟

قطعا نمیشه به این سوال به این راحتی پاسخ داد. متغیر های زیادی وجود داره که تعیین کننده هست . در اینجا میخوایم به دو عامل خیلی مهم اشاره کنیم:

  • مخاطب این پست چه کسانی هستند ؟
  • در چند کلمه میشه حق مطلب رو ادا کرد و چقدر باید توضیح داد تا خواننده شیر فهم بشه !

هر چی نسل عوض میشه و جوون تر ها وارد گود میشن علاقشون به مطالعه متن کاهش پیدا میکنه و ترجیح میدن با استفاده از اینفو گرافیک ، ویدئو ، صوت و . . . هر چه زودتر به خواستشون برسن .

الان دیگه کمتر کسی هست که دلش بخواد مدت زیادی به صفحه نمایش خیره بشه و یک متن طولانی رو بخونه .

اما آیا این جمله به این معنیه که مقالات کوتاهتر مخاطب بیشتری داره و رتبه های بالاتری میگیره ؟

قطعا نه !!

برای اینکه پست منتشر شده شما در رده های بالاتر گوگل قرار بگیره صدها فاکتور وجود داره و فقط یکی از اونها تجربه مخاطب هست .

اما سوال اصلی اینجاست که طول مناسب برای پست های سایت چقدر باید باشه ؟ یا شاید بهتر باشه بپرسیم برای اینکه بتونیم هم سئوی مطلب رو کامل کنیم و هم مخاطب رو با خودمون همراه کنیم طول هر پست سایت رو چند کلمه در نظر بگیریم ؟

چرا الان مقالات رو طولانی مینویسن؟ قبلا اینطور نبود!

قدیما !!! نوشتن مقالات در حد ۲۵۰ تا ۵۰۰ کلمه عادی و مرسوم بود. چون اینطور مقالات وقت زیادی نمی گرفت و خیلی سریع میشد سایت رو باهاش آپدیت کرد.

با توجه به این مورد خیلی از مدیران سایت ها شروع کردن به تولید صفحات بی ارزش و تند و تند در سایتشون مطالب بی کیفیت قرار میدادن و سایت رو مرتب آپدیت می کردن.

از اونجایی که گوگل خیلی به کاربران اهمیت میده خیلی سریع با الگوریتم پاندا این سایت ها رو جریمه کرد و به سایت هایی که محتوای غنی و مفید تولید می کردن امتیاز داد.

به همین دلیل مدیران سایت ها سعی کردن نوشته های جدیدشون رو با کیفیت تر کنن . نتایج کار خیلی خوب بود و اکثرشون صعود در نتایج گوگل رو گزارش کردن.

پست مهمان
نظر سنی

آمار‌ها در این خصوص چی میگن ؟

وقتایی که میخوایم در مورد موضوعی تحقیق کنیم بهتره به آمار های منتشر شده مراجعه کنیم . این آمار ها نقطه مناسبی برای شروع تحقیقات هستن.

اما قبل از اینکه بخوایم آمار موجود در این خصوص رو مورد بررسی قرار بدیم میخوام یک نکته ای رو عنوان کنم :

درسته که مطالب کوتاه برای خوندن راحت تر هستن و کاربران ارتباط بیشتری باهاش برقرار میکنن اما قبول کنید در دنیای امروز که همه چیز تخصصی شده نمیشه یک موضوع رو در چند پاراگراف خلاصه کرد .

عملا شما نمی تونید در یک پست ۵۰۰ کلمه ای در مورد یک موضوع توضیحات کاملی ارائه کنید . این محتوا  معمولاً کیفیت بالایی نداره و گوگل هم این موضوع رو به راحتی تشخیص میده .

البته این نکته رو هم همینجا بگیم که گاهاً پیش میاد کاربر به دنبال پاسخ های کوتاه و صریح هست . این طور موارد که بصورت سوال و جواب میشه مطرحش کرد رو گوگل میپسنده و بهترین و پرمخاطب ترین سوال و جواب ها رو در جایگاه صفر نتایج قرار میده . در این خصوص بعداً توضیحات بیشتری ارائه می کنیم.

خب حالا وقتشه بریم سراغ آمار :

بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ بر روی فاکتور های مختلف سئو انجام گرفت مشخص شد پست هایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار میگیرن بطور متوسط بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه دارن . این عدد خیلی بیشتر از ۵۰۰ کلمه ای هست که مدیران سایت ها فکر میکنن برای سئو ایده آله !

تعداد کلمات مقالات سایت

کیفیت از کمیت مهمتره ! روی کیفیت محتوا تمرکز کنید نه تعداد کلمات مقالات سایت

خیلی ها رو می بینم که روی تعداد کلمات مقالات سایت دقت زیادی میکنن و تمام سعیشون اینه که حتماً تعداد کلمات مطالب سایت از مقدار مشخصی فراتر بره .

قرار نیست شما بشینید بصورت خیلی مفصل در مورد زشتی و زیبایی بازیگر اصلی یک فیلم مطلب بنویسید و حوصله خواننده رو سر ببرید ! مطمئناً این فیلم ویژگی های خوب و بد زیادی داره که باید در موردشون صحبت بشه .

طبعاً کاربری که وارد سایت شما میشه میخواد بدونه این فیلم بطور کلی خوب بوده یا بد؟ آیا ارزش دیدن داره یا نداره ؟

سعی کنید به سوالات واقعی مخاطبین سایت پاسخ بدید و اطلاعات مورد نیازشون رو ارائه کنید . مهم نیست این اطلاعات در چند کلمه عنوان بشه . مهم اینه که بتونید حق مطلب رو ادا و مخاطبتون رو راضی کنید.

اهداف خودتون رو مشخص کنید

قبل از اینکه بخواید شروع به نوشتن مطلب و انتشار یک پست در سایت کنید باید ببینید مخاطب شما کیه. برای چه کسانی دارید مطلب می نویسید و مخاطبین شما با جستجوی چه عباراتی قراره به سایت شما وارد بشن؟

همچنین شما این رو هم در نظر بگیرید که کاربر وارد شده به سایت شما هدفش دریافت اطلاعات هست یا خرید محصول . شایدم تفننی وارد سایت شده و هدف خاصی نداره . (شاید بتونید بهش انگیزه لازم رو بدید !)

یک محتوای خوب قبل از اینکه نوشته بشه باید استراتژی و اهدافش از قبل مشخص شده باشه و با اهداف مخاطبینش هم راستا باشه . محتوای پست باید خواسته های کاربر رو برآورده کنه .

مشخص کردن اهداف
تمرکز بر روی طول مقاله

فقط روی پر کردن صفحه و افزایش تعداد کلمات مقالات تمرکز نکنید

محتوای غنی با محتوای زیاد تفاوت زیادی داره . محتوای غنی به محتوایی گفته میشه که کیفیت بالایی داره و حوزه مورد بحث رو بخوبی پوشش میده. پس بجای گذافه گویی و تکرار مکررات باید دقت کنید اطلاعات مفید و کاربردی به کاربران ارائه کنید.

حتی اگر یک ویدئو یا فایل صوتی یا اینفوگرافیک داخل متن قرار میدید باید توضیحات کاملی در موردش بنویسید. یک استراتژیست محتوا کارش اینه که یک محتوای غنی رو در زیبا ترین و بهترین شکل ممکن به کاربر ارائه کنه.

بنابراین فقط سعیتون بر این باشه که مقاله شما برای کاربر مفید باشه. تمرکز غیر منطقی بر روی افزایش تعداد کلمات مقالات سایت فقط میتونه باعث مصنوعی شدن متن و دلزده شدن کاربرانتون بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *