آیا با انواع کلمات کلیدی سئو آشنایی دارید؟

loading...

کلمات کلیدی سئو به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی می‌توان گفت کلمات کلیدی سئو به دو دسته User Intent و Search Volume تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک، زیر مجموعه‌های خاص خود را دارند. معیار تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو در این دسته‌بندی بر اساس مفاهیم مورد نظر کاربران موتورهای جستجو و تعداد دفعات جستجوی کلمات است.
تقسیم‌بندی کلمات کلیدی بر اساس User Intent

کلمات کلیدی User Intent، در حقیقت بیانگر قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنت است. همان‌گونه که می‌دانیم کاربران با اهداف متنوعی به وب‌سایت‌ها سر می‌زنند. عده‌ای برای خواندن اخبار روزانه و عده‌ای برای دریافت یک سرویس یا محصول؛ برخی برای یادگیری دستور پخت یک غذا و بعضی دیگر برای وارد شدن به شبکه‌های اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که همه کاربران تقریباً سه هدف کلی برای جستجو در اینترنت دارند که این اهداف در قالب سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان می‌شود.
۱٫ کلمات کلیدی Informational

کاربران از این نوع کلمات کلیدی برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند. برای مثال کوئری‌های جستجوی آب و هوای تهران در هفته آینده، نحوه پرورش کاکتوس یا آموزش پخت فسنجان همگی از این دسته‌اند. در این شیوه از جستجو، جنبه‌های مالی به طور مستقیم هدف قرار نمی‌گیرد و کاربران تنها به دنبال افزایش دانش و اطلاعات خود درباره یک زمینه هستند.
۲٫ کلمات کلیدی Transactional

هدف از جستجوی چنین کلماتی انجام یک معامله آنلاین در قالب خرید یک محصول فیزیکی یا سرویس اینترنتی است. برای مثال کوئری‌های جستجوی دانلود کتاب، خرید موبایل آیفون ۷ و سرویس اینترنت پرسرعت جزو کلمات کلیدی سئو معاملاتی (همان Transactional) دسته‌بندی می‌شوند.

البته گفتنی است که برخی دیگر معتقدند که در اینجا نوع دیگری از کلمات کلیدی با عنوان Commercial نیز وجود دارد. کلمات کلیدی Commercial زمانی به کار می‌روند که کاربر قصد جستجوی یک محصول را دارد، اما فعلاً قصد خرید آن را ندارد.
۳٫ کلمات کلیدی Navigational

کاربران معمولاً با هدف انتقال به یک وب‌سایت خاص، کلمات کلیدی Navigational را در گوگل جستجو می‌کنند. استفاده از این نوع کلمات کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر می‌خواهد به وب‌سایت خاصی مراجعه کند، اما دامنه آن سایت را نمی‌داند. برای مثال کوئری‌های جستجویی مانند دیجی کالا، فیسبوک، توئیتر و آمازون از جمله کلمات کلیدی Navigational هستند. در نتیجه کاربران با کلیک بر روی اولین لینک حاصل از جستجو به مقصود خود می‌رسند.
تقسیم‌بندی کلمات کلیدی بر اساس Search volume

معیار این نوع تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو تعداد جستجوی آن‌ها توسط کاربران موتورهای جستجو است؛ و نه قصد و نیّت کاربران. کلمات کلیدی بر حسب Search Volume به سه دسته تقسیم می‌شوند.
۱٫ کلمات کلیدی اصلی یا Head

این دسته از کلمات کلیدی، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستند که به طور گسترده در اینترنت جستجو می‌شوند. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً نشانگر یک دسته بندی خاص یا مفهوم کلی هستند. برای مثال کلماتی مانند موبایل، خانه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو از این دست از کلمات کلیدی هستند.

از آنجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارند، قرار گرفتن در رتبه‌های اول در نتایج جستجو برای آنها بسیار دشوار است. همچنین، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی وجود دارد این است که قصد و نیت کاربران در آن مشخص نیست. برای مثال وقتی فردی در گوگل کلمه موبایل را جستجو می‌کند، مشخص نیست که به دنبال خرید موبایل است یا به دنبال نرم افزاری خاص برای موبایل. با این حال با استفاده از این کلمات کلیدی می‌توانیم متوجه شویم که چه مفاهیمی یا موضوعاتی نزد کاربران اینترنت محبوبیت دارد.
۲٫ کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail

این نوع کلمات کلیدی سئو، نتایج مشخص‌تری را نسبت به کلمات کلیدی Head به نمایش می‌گذارد. با این وجود همچنان این کلمات کُلی و کمی نامفهوم هستند. در این شیوه جستجوی کاربران اهداف معین‌تری دارند، اما به دنبال بهترین پیشنهاد از جانب موتورهای جستجو هستند و خود ایده خاصی ندارند. برای مثال کلمات کلیدی «موبایل سامسونگ»، «هتل ارزان» یا «خرید خودرو» جزو کلمات کلیدی Middle Tail هستند.
۳٫ کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail

کلمات کلیدی طولانی راه موفقیت وب‌سایت‌های پرترافیک هستند. کلمات کلیدی Long-Tail می‌توانند بیش از ۷۰% ترافیک وب‌سایت شما را پوشش دهند. این در حالی است که عرصه رقابت در کلمات کلیدی Long Tail به مراتب کمتر از دیگر انواع کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترکیب سه یا چهار کلمه ساخته می‌شوند و کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند به دنبال محصول یا موضوعی خاص با مشخصات واضح هستند. برای مثال کلمات کلیدی «خرید بلیت ارزان هواپیمای تهران-مشهد»، «دانلود اپلیکیشن اسنپ برای اندروید و کفش ورزشی نایک مردانه قرمز»، همگی از جمله عبارات کلیدی Long Tail هستند که به نتایج نسبتاً معینی می‌رسند.

به دنبال خدمات سئو هستید؟
ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳
۷ گروه از کلمات کلیدی سئو مخصوص بازاریابان محتوا

کلمات کلیدی سئو که در بالا به شما معرفی کردیم برای این بود که بتوانید با ذهنیت کلی کاربران جستجوگر آشنا شوید و بدانید که جستجوی کاربران چگونه صورت می‌گیرد. با این حال جستجو در گوگل ارتباطی دو طرفه بین بازاریابِ محتوا و کاربران است. درست است که آشنایی با ذهنیت کاربران در جستجوی اینترنتی می‌تواند به انتخاب کلمات کلیدی مناسب منجر شود، اما نباید نقش کارشناس تولید محتوا و سئوکار در این میان نادیده گرفته شود.

یک بازاریاب محتوای خبره باید بتواند جستجوی کاربران را به مسیر درست هدایت کند. در این بخش از مقاله قصد داریم انواع کلمات کلیدی سئویی را به شما معرفی کنیم که بازاریابان محتوا باید با آنها آشنا باشند. مطمئناً این نوع کلمات کلیدی با شناخت از ذهنیت کاربران به وجود آمده‌اند.
کلمات کلیدی Market-Defining

کلمات کلیدی معرف بازار یا اصطلاحاً Market-defining رایج‌ترین و نزدیک‌ترین عباراتی هستند که در زمان معرفی کسب‌و‌کار شما به ذهن مخاطبان می‌رسند. این نوع کلمات کلیدی سئو دقیقا همان عباراتی هستند که هنگام راه‌اندازی کمپین سئو به ذهن شما هم سرازیر می‌شود. کلمات کلیدی Market-Defining عمدتاً کلی و عمومی هستند و رتبه گیری برای آن‌ها در نتایج جستجو بسیار دشوار است، اما نباید ذره‌ای از اهمیت آن‌ها غافل شد زیرا دقیقاً کلماتی هستند که نوع کسب‌و‌کار شما را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

برای فهم این مطلب تصور کنید که وب‌سایتی با محوریت فروش لوازم غواصی دارید. اگر قرار باشد از کلمات کلیدی معرف بازار یا Market-defining در محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید، احتمالاً فهرستی مشابه موارد زیر را انتخاب می‌کنید:

تجهیزات غواصی
تجهیزات غواصی در شب
غواصی کردن و …

برای یافتن کلمات مناسب تنها کافی است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:

کسب و کار من با چه کلماتی خود را معرفی می‌کند؟
مخاطبان هدف با چه عباراتی کسب‌و‌کار من را به بکدیگر معرفی می‌کنند؟

آیا آن‌ها پیش از خرید محصولات من از عبارت بازار غواصی استفاده می‌کنند؟ بازار غواصی در شب چطور؟ آیا مخاطبان هدف، کسب و کار من را با کلمه غواصی می‌شناسند؟ کمی بعید به نظر می‌رسد! کاربرانی که به دنبال اطلاعاتی از کسب و کار شما باشند، احتمالاً به عبارات زیر هم فکر می‌کنند:

خرید وسایل غواصی
فروش وسایل غواصی در شب
فروشگاه تجهیزات غواصی

در هر حال کلمات کلیدی Market-Defining هر چه باشند در سئوی داخلی سایت (On-page SEO) نقش مهمی ایفا می‌کنند. این کلمات باید با تراکم مناسبی در صفحات وب‌سایت استفاده شوند زیرا با ذهنیت مشتریان‌تان نزدیک هستند. همچنین، این نوع از کلمات کلیدی در فرآیند لینک بیلدینگ بسیار مهم هستند و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. عبارات Market-defining برای شروع یک متن خلاقانه بسیار مفید خواهند بود، تنها کافی است که این کلمات را در جملات یا سؤالات مناسبی جای دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *