صفحه فرود یا Landing Page، صفحهای ساده در وبسایت است، که با هدف جذب کاربر و بالا بردن نرخ تبدیل (Conversion) ساخته میشود. Landing Page، باید نمادی از برند شما باشد، بنابراین برای طراحی Landing page، لازم است تا با نکات طراحی و همچنین محتوایی که کاربران به آن نیاز دارند، آشنا باشید تا بتوانید نتیجه مطلوب کسب کنید.
در ادامه ۱۰ قاعده برای طراحی Landing Page مناسب را بررسی میکنیم:
۱– روی یک هدف خاص متمرکز شوید.
باید یک هدف ویژه داشته باشد: کارهایی که تمایل دارید بازدیدکنندگان انجام دهند. برای ایجاد Lead Generation، یک فرم نظرخواهی در صفحه قرار دهید.
قبل از ایجاد صفحه فرود، از خود بپرسید که میخواهید بازدیدکننده صفحه فرود شما، چهکاری انجام دهد. این اقدام تنها کاری است که شما باید راجع به آن صحبت کنید و تنها چیزی است که بازدیدکننده صفحه شما میتواند آن را انجام دهد.
در طراحی سایت باید یک هدف مشخص داشته باشید.
۲– پیامهای خود را با اولویتبندی در بالای صفحه ذکر کنید.
برای فهمیدن چیزی که پیشنهاد شما است و چرا به آن اهمیت میدهید، کاربر را مجبور به اسکرول کردن صفحه نکنید. مهمترین پیامهای شما بایستی در بالای صفحه قرار بگیرند، تا افرادی که بهطور اتفاقی وارد صفحه میشوند، آن را از دست ندهند.
در بقیه Landing page سایر اطلاعات مفید و قوی خود را ارائه کرده و اطلاعات پشتیبانی مهم را در معرض دید قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که پیامهای قدرتمند و گامبهگام شما، بازدیدکننده را برای خواندن آنها مجذوب میکند.
۳– یک عنوان قوی و غیرقابل مقاومت بنویسید.
از عنوان اصلی در Landing Page برای پاسخ دادن به سؤال مهم در کپیرایت استفاده نمایید. این سؤالی است که هر شخصی که وارد Landing Page میشود، عنوان میکند: «در اینجا برای من چه چیزی وجود دارد؟» و پاسخ آن باید مختصر و واضح باشد.
شخص بازدیدکننده باید بلافاصله متوجه شود که اطلاعات موجود در صفحه، مشکل او را برطرف خواهد کرد یا خیر؟ و راهحلی که در جستجوی آن است را با دنبال کردن شما مییابد یا خیر؟ (مانند ارسال فرم انتخاب شما)
یک عنوان قوی و غیرقابل مقاومت بنویسید.
۴– برای مخاطبان هدف خود، مزایای ویژه خود را ارائه دهید.
مصرفکنندگان برای برند یا شرکتها اهمیتی قائل نیستند. آنها به دنبال این هستند که چگونه برند شرکت میتواند در بهتر کردن زندگی به آنها کمک کنند. با توجه به این نکته Landing page شما باید به وضوح مزایای چشم اندازهای شما را برجسته کند.
آیا باعث صرفهجویی در زمان و هزینههای آنها میشود؟ استرس آنها را کاهش داده و آرامش ذهنی آنها را بهبود میدهد؟ برای آنها مشتری آور یا پولساز است؟ اطمینان حاصل کنید که مزایا را بدون آشفتگی ذهنی درک خواهند کرد.
برای مخاطبان هدف خود، مزایای ویژه خود را ارائه دهید.
۵– ویژگیهای مطلوب را توضیح دهید.
مطلوبترین ویژگیهای جذب مشتری شما چیست؟ لیستی از این ویژگیها را ارائه دهید، مانند فهرستی که راجع به فصلهای یک کتاب یا موضوعاتی که در یک سمینار اینترنتی عنوان میشود. مزایا ممکن است به فروش برسند، اما ویژگیها ثابت میکنند که این مزایا به دست میآیند یا خیر.
۶– یک راه ارتباطی مشخص ارائه کرده و آن را تکرار کنید.
میخواهید وقتی کاربران Landing page شما را مشاهده میکنند، چهکاری انجام دهند؟ برای Lead Generation، بهاحتمالزیاد می خواهید که آنها فرم و آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند. راه ارتباطی با شما باید واضح باشد، به این معنی که حداقل در بالا و پائین Landing page خود CTA مناسب قرار دهید.
در طراحی وب سایت یک راه ارتباطی مشخص کنید و آن را تکرار کنید
۷– تصاویر و فیلمهای مربوطه را وارد کنید.
تصاویر و ویدئوها، به Landing page شما رنگ و جذابیت میبخشند، همچنین آنها میتوانند پیامهای مهم را بهصورت تصویری منتقل کنند. نمودارها، آیکونها، اسلایدها، پوشش کتابهای الکترونیکی و غیره میتوانند اطلاعات بیشتری ارائه داده، در جذب کاربران شما کمک کرده و میزان اعتماد آنها نسبت به شما را افزایش دهند.
۸– استفاده از فرمت مناسب برای تمرکز بیشتر کاربر
در Landing Page شما نباید هیچ عاملی باعث حواسپرتی کاربر از ارتباط با شما شود. بنابراین نوار منوی بالای وبسایت، لینکها، تصاویر یا متنهای غیر مرتبط را از صفحه حذف کنید.
طراحی Landing Page شما باید فضای سفید زیادی داشته و تک ستونه باشد، به این دلیل که از دیده شدن پیامهای اصلی شما، اطمینان حاصل شود.
از لیستها، عنوانها و زیر عنوانها برای راهنمایی بازدیدکنندگان خود، استفاده نمایید. همیشه یک تصویر شاخص باید در بالای صفحه شما وجود داشته باشد. تا در صورت امکان بازدیدکنندگان پس از ارسال آدرس ایمیل خود آن را مشاهده نمایند.
استفاده از مپفرمت مناسب در طراحی سایت بسیار مهم است.
۹– ارائه دلیل اجتماعی
یکی از بهترین راههای ایجاد اعتماد بین کاربران، بیان توصیفات در Landing Page است. این کار که نوعی اثبات اجتماعی است، باعث میشود که حس اعتماد در کاربران شکل بگیرد، و دلیل واضحی برای ارائه آدرس ایمیل خود به شما داشته باشند.
اگر سایر افراد در ارتباط با شما موفق باشند، احتمال دارد که بازدیدکنندگان، بیشتر فکر کنند که در این کار موفق خواهند بود. در نتیجه آنها بیشتر به برقراری تماس با شما علاقهمند شده و فرم ارتباط با شما را ارسال خواهند کرد.
۱۰– تکمیل فرمها را ساده کنید.
برای افرادی که تمایل به برقراری ارتباط با شما دارند، باید ارسال فرم آسان باشد. برای نرخ تبدیل، تکمیل فرمها را با چند فیلد ضروری، ساده سازی کنید.
بهسادگی میتوانید با درخواست شماره موبایل و یا آدرس ایمیل، بهترین نتیجه را به دست آورید، سعی کنید سایر فیلدهای اضافه را کاهش دهید