با توجه به گسترش روز افزون استفاده کاربران تلفن های هوشمند از موتورهای جستجو، خزش mobile first indexing در اولویت کار گوگل قرار گرفته و اجرای آن می تواند جستجو در موبایل را متحول کند. طی روزهای اخیر بسیاری از مدیران وب سایت ها ایمیلی مبنی بر آنکه گوگل خزش موبایل را بر روی آنها فعال کرده است دریافت کرده اند اما پیش از هر اقدامی جهت شناسایی تغییرات حاصل از این الگوریتم لازم است بدانیم mobile first indexing چیست؟ و چگونه رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را تغییر می دهد؟
معرفی mobile first indexing
ایندکس اول موبایل یک شاخص جدید گوگل است، به این معنی که خزش را بر اساس نسخه تلفن همراه آغاز کرده و رتبه بندی در موتور جستجوی گوگل، حتی برای وب سایت هایی که به کاربران دسکتاپ نشان داده می شود بر این اساس صورت می گیرد. طبق اعلام قبلی گوگل فرآیند خزش mobile first indexing به منظور اینکه تغییرات زیادی در نتایج جستجو ایجاد نشود به صورت تدریجی در حال گسترش است تا در نهایت به درک بهتر صفحات و آنالیز محتوا کمک کند. در حال حاضر گوگل دو نسخه از سایت را بر روی موبایل و دسکتاپ خزش می کند و به مرور نسخه اصلی ایندکس گوگل برای همه سایتهای اینترنتی، نسخه موبایل خواهد بود.
دلایل تغییر شاخص خزش موتورهای جستجو کدام است؟
به موازات افزایش جستجوهای موبایلی در موتورهای جستجو گوگل تلاش می کند نتایج را به شکلی نمایش دهد که نمایانگر خواسته های اکثر کاربرانش باشد به همین دلیل کاربرانی که از طریق تلفن همراه از این موتور جستجو استفاده می کنند و خواست ها و نیازهای آنان در اولویت کارهای گوگل قرار گرفته است. گوگل به نتایج موتورهای جستجو که از طریق سرچ تلفن های همراه صورت می گیرد توجه ویژه ای می کند. پیشتر پس از جستجو در گوگل لیستی از صفحات یافته شده در موتورهای جستجو حاصل می شد که عمدتا از طریق خزش نسخه وب از طریق لینک ها به دست می آمد. در حال حاضر گوگل می کوشد از طریق mobile first indexing صفحات وب را از طریق ایندکس موبایل شناسایی کرده و به مخاطبان خود معرفی کند تا کاربران تلفن همراه رضایت بیشتری کسب کنند. بنابراین اگر تاکنون برای کاربرانی که از طریق تلفن هوشمند به وب سایت شما راه می یابند برنامه ای نداشته اید لازم است هرچه سریعتر اقدام کنید، در غیر اینصورت جایگاه خود در گوگل را از دست خواهید داد.
کدام شیوه های طراحی سایت برای mobile first indexing مناسب تر است؟
به نظر می رسد وب سایت هایی که به صورت ریسپانسیو طراحی شده اند شانس بیشتری برای شناسایی از طریق mobile first indexing دارند، اگرچه گوگل اشاره مستقیمی به این مورد نداشته است اما الگوریتم های گوگل در عمل با وب سایت هایی که به صورت ریسپانسیو طراحی شده اند سازگاری بیشتری دارند اگرچه جریمه خاص و افت جایگاه برای وب سایت هایی که نسخه موبایل جداگانه دارند در نظر نگرفته است. خوب است بدانید، هنگام طراحی وب سایت استفاده از AMP یا صفحات موبایلی پر شتاب که باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی های تلفن همراه می شود هم می تواند به ارتقای ایندکس موبایل کمک کند. همچنین رعایت استاندارد های وب اپلیکیشن های پیش رونده PWA می تواند در افزایش سرعت لود صفحات تاثیر بسیاری داشته باشد. وب اپلیکیشن های پیش رونده وب سایت هایی هستند که قابلیت های یک نرم افزار را دارند و میتوانند به افزایش رضایتمندی کاربران که هدف نهایی mobile first indexing است کمک کنند.
اهمیت محتوای ارزشمند در کنار تجربه کاربری مناسب
گوگل همواره برای وب سایت هایی که به محتوای ارزشمند در کنار تجربه کاربری مناسب اهمیت ویژه می دهند ارزش و جایگاه ویژه ای قائل شده است. mobile first indexing می کوشد با در نظر گرفتن سلیقه کاربران تلفن همراه هوشمند و شناسایی صفحات دلخواه آن ها دسترسی به وب سایت های دلخواه ایشان را ساده تر کند. mobile first indexing مسیر انتخابی جدید گوگل در راستای ارتقای کیفیت محتوای انتخابی برای دستیابی به تجربه کاربری بهتر مخاطب است. بنابراین لازم است در کنار تولید محتوای ارزشمند به کاربران تلفن هوشمند خود هم توجه ویژه ای داشته باشید در غیر اینصورت هر قدر هم محتوای ارزشمندی داشته باشید شانس زیادی برای دیده شدن نخواهد داشت.
mobile first indexing و سرعت بارگزاری سایت
نحوه کارکرد ایندکس اول موبایل بستگی مستقیم به سرعت بارگزاری سایت دارد اگر وب سایت شما سرعت لود بالایی داشته باشد ایندکس اول موبایل امتیاز بالایی برای آن در نظر می گیرد. بهینه سازی تصاویر وب سایت، حذف کاراکترهای غیر ضروری در کدهای سایت و به روز رسانی وب سایت می تواند تاثیر بسیاری در سرعت بارگزاری سایت و ارتقای mobile first indexing شما داشته باشد.
تاثیر Mobile first indexing بر سئو سایت
الگوریتم Mobile first indexing در راستای ارتقای کیفی نتایج جستجوی گوگل طراحی شده و در آینده نزدیک به صورت مستقیم بر رتبه سایت ها تاثیر می گذارد بنابراین سایت هایی که قابلیت نمایش بر روی گوشی های هوشمند را نداشته باشند با افت رتبه مواجه می شوند. سئوکار و تیم بازاریابی محتوا همواره استراتژی های سئو خود را بر مبنای نسخه دسکتاپ سایت تنظیم می کنند و از آن به عنوان جامع ترین نسخه یک سایت با محتوای کامل یاد می شود. اما همه گیر شدن Mobile first indexing ممکن است به محتوای سبک تر منجر شود، از این رو اگرچه ساختار مشابهی با آنچه مرسوم است را تجربه می کنیم اما شیوه نمایش محتوا در تلفن همراه از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. انتظار می رود با اجرای کامل Mobile first indexing گوگل یک قدم به شناسایی سایت هایی که اقدام به خرید بک لینک و استفاده از محتوای کپی می کنند نزدیک تر شود و به این ترتیب اینگونه سایت ها رتبه خود را از دست داده و کمتر در نتایج جستجو های گوگل دیده شوند.
نتیجه گیری
بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران در مقالات و توصیه های خود اغلب به نسخه دستکتاپ تمرکز میکنند این درحالیست که اگر می خواهیم به رتبه دلخواه خود در گوگل دست یابیم باید ابتدا از خود بپرسیم mobile first indexing چیست و سپس وب سایت خود را برای تغییرات مورد نیاز مرتبط با ایندکس اول موبایل بهینه سازی کنیم. mobile first indexing ارتباط نزدیکی با موبایل فرندلی داشته و باید برنامه مدونی برای دستیابی به آن طراحی و اجرا کنیم. هنگام بررسی وب سایت خود در برابر mobile first indexing باید سه نکته را در نظر بگیریم نخست اینکه آیا وب سایت من ریسپانسیو است؟ دوم اینکه نسخه تلفن همراه برای وب سایت من کاربرد دارد یا خیر؟ و سوم اینکه کاربران تلفن همراه به راحتی به وب سایتتان دسترسی دارند و یا خیر؟جواب های شما به این پرسش ها تاثیر مستقیمی در رتبه سایتتان خواهد داشت.
مقالات مرتبط :